Saturday, 16 July 2016

Atok

Assalamualaikum.wbt..

Hari ini baru terbuka hati nak menulis balik..phone rosak jadi agak sukar nak update coretan baru.. berkat hadiah dari seorang sahabat maka dapatlah meneruskan hobi menulis ni..tq teman ;) semoga dimurahkan rezeki!!

Raya tahun ni dapat balik sekejap je kat kampung..rasa x puas duduk dengan atok sebab dah lama tak balik rumah atok.. aku harap lepas habis belajar ni dapat la luangkan masa untuk atok dan keluarga.. in Shaa Allah..

Atok aki, atok milah..orang yang selalu mendoakan aku..selalu bagi nasihat positif, selalu mengingatkan aku..dulu masa kecik kecik selalu tolong atok buat kuih..tolong jual kuih kat pondok depan rumah atok . Masa buat kuih tu la atok akan buka cerita.. atok cerita pasal susah payah atok besarkan 10org ank.  Atok dulu orang susah..anak ramai..jadi memang tak dapat biayai sepenuhnya pelajaran anaknya.. maksu, makzah salah seorang anak atok yg dapat meneruskan pelajaran ke peringkat U.  Atok cerita dulu masa maksu belajar atok tak dapat bagi duit belanja.  Tapi atok selalu doakan anak anaknya..atok selalu sedekah kuih, air yang atok jual..atok kata masa maksu belajar ada je orang bantu maksu..sedekah makanan kat maksu.. sebabtu atok pesan selalu bersedekah, kalau ada kawan susah jangan kedekut, tolong..rezeki Allah yang bagi..jangan takut nak bersedekah..

Atok aki pon pernah cerita pasal anak anaknya kat aku..atok cerita macammna pakcik makcik aku kahwin.. kalau nak tahu waktu usia aku baru tingkatan 1 x silap aku, atok dah pesan, waktu sujud terakhir mintak banyak banyak pada Allah..salah satunya minta jodoh yang baik..nampak atok memang ambil berat.. atok cerita kat aku pasal macam mana  makcik aku jumpa jodoh..masa tu makzah tengah belajar..atok cerita makzah la anak yang paling rajin belajar..lepas mengaji terus masuk bilik belajar. Tup..tup..ada seorang ni jumpa atok dan cakap ada orang berkenan kat mak zah..dia yakinkan atok pasal ahlak pemuda tu (pak cik aku sekarang) . Dia siap kata disebabkan pakcik aku tu lah..dia sekarang dekat dengan Allah, rajin ke surau..dan pemuda tu pulak askar..tak tahu macammana boleh kenal mak zah..   sebabtulah kadang kadang jodoh tu akan datang bila waktunya tiba.. tok sah nak berdating bagai.. hanya yakin dengan perancangan Allah :)

Ibu pernah cerita, dulu masa kecik kecik kalau tak bangun subuh atok aki akan pergi depan pintu bilik dan berceramah pasal akhirat sampaiiii anak anaknya bangun.. atok memang ambil berat pasal akhirat.. sangat jaga hukum agama.. masa kecik dulu pon atok dah testing aku dengan bacaan solat, doa qunut, baca jawi..atok siap hadiahkan buku pasal solat ngan wuduk kat aku.. kalau atok datang rumah nanti atok akan tanya " ada simpan lagi tak buku atok bagi? Baca tak?"

Atok seorang yang sangat pembersih, pengemas, teratur, amanah..sangat..sangat.  aku perasan atok aki kalau duduk rumah mesti pakai baju tshirt putih..walaupon dah pakai banyak kali tapi masih bersih dari tahi lalat semua.. aku tahu sebab aku pernah basuhkan baju atok.. sekali tu je aku basuhkan baju atok aki.. pastu esoknya atok milah kata tak payah basuh baju atok aki..sebab atok aki nak atok milah yang basuh..aku faham..kadang kadang peranan isteri ni lain, apatah lagi aku ni cucu lagi lah lain..mungkin ada cara aku basuh baju tu tak sama macam atok milah basuhkan baju atok aki.. nampak tak sampai ketahap itu ketelitian atok aki..

Ada satu lagi, Kalau senduk nasi pulak jangan senduk yang atas je..senduk terus kebawah..sebab nanti kesian orang lain makan kerak nasi je..kalau tolong atok buat karipap ja jangan kedekut inti, buat cantik cantik, jangan tebal sangat tepungnya kalau tak nanti tak masak.. atok kata kita nak jual kat orang..kene amanah..

Kalau balik kampung, orang pertama yang bangun ke dapur adalah atok milah..tapi atok jugaklah orang yang terakhir tidor waktu malam.. atok akan pastikan semua kerja selesai..anak anak cucu dia semua selesa.. atok mesti akan masuk bilik aku pastu tanya "ubat nyamuk dah pasang? Selimut , bantal cukup tak? Telekung sejadah ada tak?"

Selalunya kalau balik kampung, ibu pesan siap siap, nnti tolong atok sapu sampah kat laman rumah atok.. lepastu nanti atok milah selalu suruh gi kedai beli barang, atok siap bagi duit jajan..duit upah sebab tolong atok.. kiteorang paling syok kalau dapat pergi kedai..budak budak kan masa tu pikir jajan je..tak pon pikir tikam je haha..kedai dekat je boleh jalan kaki.. Aku rasa rindu dengan zaman kanak kanak aku..

Sampai sekarang walaupon aku dah besar..atok masih ambil berat.. tiap kali balik kampung atok akan peluk dan kata " atok tunggu korang balik,  hari hari lepas solat atok tak pernah henti doakan kau lia, yana.." " belajar rajin rajin sampai berjaya, jaga solat, buat ibu dengan ayah senang pulak" itu nasihat yang atok selalu bagi..

Sekarang aku dah nak habis belajar.. tinggal lagi satu sem akhir utuk praktikal.. maksudnya tanggungjawab aku semakin besar.aku akan ke alam pekerjaan.. semoga Allah bukakan jalan untuk aku bantu keluarga aku pulak..semoga Allah permudahkan jalan untuk aku sara hidup ibu ayah dan adik adik aku.. ada rasa gusar dalam hati aku.. takut kalau aku masih belum mampu menjadi seperti orang yang diharapkan oleh ibu ayah aku..

Tapi aku yakin Allah maha mendengar.. teruskan berdoa..semoga Allah panjangkan usia ibu ayah dan keluarga ku dalam rahmatmu..dan moga mereka sentiasa dalam lindungan dan jagaan mu ya rab..

No comments: