Sunday, 13 December 2015

Sedekahkan aku doa kalian

Assalamualaikum..
Entri kali ni nak bukak dengan lirik lagu ni. Hayati bait bait lirik ni..x ingat apa tajuk lagu ni..tapi lirik dia yang buat alia tiba tiba rasa nak share

Hari ini sunyi sekali
Tidak seperti yang lalu
Bermula diri aku sendiri
Tiada lagi kau di sisi

Hilang semua bayanganmu
Yang tinggal hanya kenangan bersamamu
Aku hilang

Tuhan tolong ampunkan dosanya
Pada hambamu yang lemah
Bekalkan ia keberkatan
Agar dia bahagia
Di sana tempatmu selamanya
Di sini hanya menanti
Itulah kita manusia
Takkan kekal kasih selamanya
Selamanya

Mati.. Tak kira usia..muda atau tua.. Sejak kebelakangan ni..asyik dengar berita kematian.. Mungkin Allah nak ingat kan..kite kadang lupa. Sebenarnya alia ada mimpi..pasal hal ni jugak.. Bayangkan kite kat dunia ni..ada orang yang sayang kita, ada keluarga, ada sahabat sahabat yang sangat rapat dengan kita..bile kita susah senang semua cerita kat mereka, orang yang kita sayang.. Tapi bila kita mati nanti, mereka tak ada dengan kita.. Bayangkan korang sorang sorang kat sana.. Semua orang orang yang korang sayang hanya ada waktu korang dah jadi jenazah, sampai lah kau ditanam ke kubur.. 2-3 hari je mereka akan rasa sedih kehilangan korang.. Tak pon sebulan..setahun.. Then mereka akan teruskan hidup mereka.. Macam yang selalu kita dengar " yang hidup kene teruskan hidup" ..

Ya Allah, masa tu terfikir.. Waktu tu kita dah tak ada sesiapa.. Hanya ada Allah..  Tapi kenapa kita selalu lupa pada Dia? Waktu kita susah senang, sejak kita dipilih antara berjuta juta sperm utk menjadi benih..sehinggalah kita dilahirkan hingga menjadi manusia saat ini, Allah sentiasa dengan kita.. Tapi kita selalu lupa.. Kita hanya cari bila waktu susah..bila nak dekat exam, bile ada masalah, baru kita ingat Dia.. Kenapa? sedangkan kita "hamba" ..Ampuni dosa hamba mu ya Allah.. Sepatutnya seorang " hamba" kene salau ingat kebaikan,pertolongan, ihsan, nikmat pemberian Tuhannya.. Nampak kan, betapa angkuh nya kita..

Walaupon sebesar mana pon dosa kita, Allah sentiasa buka pintu taubat buat hambanya.. Bahkan Allah akan jaga erat hambanya yang bertaubat..tapi kita? Hari hari buat dosa.. Sampaikan yang dosa tu dah jadi satu tabiat, benda normal dalam hidup kita..tapi solat taubat pon tak pernah buat.. Bila fikir balik, betapa tingginya ego kita pada Pencipta kita.. Kadang kadang, kita rasa kita dah banyak buat benda baik, sampaikan kita pandang rendah terhadap orang yang buat dosa, kita benci orang tu bila tahu dia buat dosa,  buat maksiat, tapi sedar tak siapa kita? Siapa kita untuk menhakimi mereka.. Kita judge mereka macam kita tk pernah buat dosa.. Kita angkuh.. Walhal, orang yang buat dosa tu, yang kita keji, yang kita benci dalam sudut hati mereka, mereka nk berubah,

Alia ada seorang teman, dia diuji dengan Allah..dia kuat, sebabtu Allah pilih dia.. Dia pernah cerita kat alia, perasaan dia. Dia selalu cakap kat alia dia takut.. Takut kalau Allah cabut nyawa dia..dia takut.. Dia pernah tanya kat alia, masatu dia rasa sakittt sangat.. Tak tahan mungkin sebab tu dia tersasul tanya soalan ni.." alia, kenapa Allah bagi penyakit ni kat kita, kadang kadang kita fikir banyak sangat ke dosa kite?" then dia nangis..sepuasnya.. Masa tu alia hanya diam.. Hanya mampu berdoa untuk dia.. Sebenarnya dia beruntung..sangat sangat beruntung, sebab setiap kesakitan yang dia tanggung tu, maka gugur dosa dia. Bukan soal banyak atau tak dosa dia, sehingga Allah bagi ujian ni.. Tapi sebab Allah pilih awak. You're the choosen one.. Yang Allah pilih untuk dekat dengan Allah.. Sentiasa ingat Allah.. Sekurang kurang nya die dapat buat persiapan amalan sebelum berjumpa ilahi.. Alia bukan mendoakan tapi bila fikir balik.. Dia sangat beruntung daripada kita yang sihat walafiat ni.. Kadang kita lupa, kita boleh mati bila bila.. Dia beruntung sebab Allah uji dengan sakit sebagai reminder untuk dia bertaubat kepada Allah, untuk buat persiapab bekalan ke akhirat untuk sentiasa ingat mati.. Kita?? Entah esok atau lusa, kita tak tahu bila waktu kita..tak ada reminder untuk kita..beruntung lah kalau sempat bertaubat kepada Allah, tapi klau tak???  Ampuni dosa hambamu ya Allah..

Semoga kau terus kuat teman..percaya Allah takkan sia siakan doa hambanya yang berlapang dada dengan ujianNya..
Sama sama berdoa..

Untuk kita yang sihat,  bersyukurlah atas setiap hari hari yang kita lalui dalam hidup kita, kerna masih ada orang lain yang sedang berjuang untuk hidup..

Teruskan berdoa..jangan pernah berhenti berharap..

Wassalam

No comments: