Sunday, 6 December 2015

Hanya Allah yang tahu

Disaat semua orang rushing dengan test, quiz, fyp, final exam.. Diri ini rasa ada sesuatu yg hilang.. Rasa nak lari dari semua ni.. Konflik demi konflik datang menguji diri.. Selalunya jalan mudah yang pling berkesan untuk 'recharge' diri dengan suntikan spirit yang memotivasikan diri adalah dengan cara membawa hati lari ke syurga kediaman.. Tapi perancangan Allah jauh lebih baik. Sungguh aku rindu.. Hanya Allah yang tahu.. Tak tahu knapa hari ini, kali ini, hati ini terlalu rindu.. Bukan tak biasa tak balik berbulan..bulan.. Dulu masa matrik pon balik rumah bukan rutin mingguan.. Tapi kali ini..lain.. Perasaan itu lain..

Mungkin ada hikmah kenapa Allah bukakan pintu hati aku nak teman kawan balik kampung.. Sepanjang perjalanan dalam bas tu, ada suatu sharing dari dia yang betul betul menyentap hati aku.. Kisah hidup dia.. Dia hanya ada emak tempat berkongsi segala isi hati.. Aku sepatutunya bersyukur dengan apa yang aku masih miliki sekarang.. Benar, kadang kadang kisah sejarah hidup kita yang dulu, yang pahit membuatkan hati ini menjadi batu.. Sukar sangat nak melupakan.. Asyik meletakkan kesalahan kepada insan lain.. Walhal salah dan silap kita, jauh lebih banyak.. allahu.. Ampuni dosa hamba mu ya Allah.. Hamba mu ini lupa.. Lupa dengan nikmat yang kau beri..alpa dengan anugerah yang kau kurniakan kepada ku..

Tak tahu kenapa hari itu, ku luahkan semua yang terbuku pada dia.. Jarang aku buka mulut, bercerita tentang kisah ku.. Tapi dengan dia, aku rasa... "she is the one"  Ada hikmahnya aku share masalah yg terbuku..sebab masalah aku adalah jawapan bagi segala persoalan yang dia selalu tanyakan pada diri.. Dan masalah dia adalah jawapan bagi masalah aku.. Bukan sekadar jawapan tapi juga kesedaran buat aku..Air mata deras mengalir.. Tanpa menghiraukan orang lain dalam bas tu. Aku berdosa ya Allah..

Mungkin kerana itu, kali ini aku benar benar rindu... Aku takut aku menyesal.. Disaat hati ini ingin berubah, satu satu jalan Allah buka untuk aku.. Atas kehendak Allah, aku di'bussy'kan dengan tarbiah usrah dan program islamik sebuah persatuan.. Benarlah..kata seorang teman, "kadang kadang Allah yang melayakkan kita"  " tak semua orang Allah pilih untuk terbuka hati menuju penghijrahan berjuang ke arah dakwah, hanya yang terpilih".. Sepatutnya aku bersyukur..

Rindu yang terlalu dalam ini, masih belum hilang tapi diubati dengan ukwah dari cinta sahabat sahabat yang sangat baik.. Terima kasih ya Allah.. Kau kurniakan aku sahabat syurga yang baik baik.. Sharing mereka selalu buatkan aku selalu dekat dan ingat dengan mu.. Terima kasih ya Allah..

Sebenarnya, tiap apa yang berlaku dalam hidup kita, baik pahit, ataupun duka.. Itu tanda Allah nak 'ketuk' kita.. Ingatkan kita.. Sebab semuanya pasti akan berbalik pada maha pencipta.. Jauh mana pon kau lari dari masalah, kau akan penat, dan akhirnya Allah jualah tempat kita kembali mengadu..meminta pertolongan..

Terima kasih ya Allah..

No comments: