Saturday, 12 December 2015

Outstanding Award dari Allah

Assalamualaikum..

Alia baru je balik dari majlis annual dinner mimet outstanding award..lebih kurang macam tu la kot namanya.. Lupe deh.. Bombastic sangat sampai tak ingat namanya.. Alhamdulillah PMIM, persatuan Mahasiswa Islam MIMET dapat anugerah "Best Club Award" walaupon banyak suka duka nak buat program..kadang kadang beriya buat program tapi tak ada sambutan.. Siapa yang tak kecewa..susah betul nak ajak orang buat baik kan.. Mungkin kita kene reflect diri jugak..ada sesuatu perkara jahiliyah yang kita tak tinggalkan.. Jadi orang pon rasa berat nak join.. Banyakkan muhasabah diri.. Tapi  bila dah nak habis belajar ni (tinggal 1 sem sebelum intra) rasa sayang kat pmim tu semakin kuat.. Mungkin dah semakin rapat, semakin mengenali antara satu sama lain.. Secara jujurnya, alia ni jenis yang bukan cepat friendly dengan orang. Tapi sejak join pmim ni, senang sangat rapat dengan muslimat pmim ni.. Buat kerja sama sama..tak tido malam hias board, bungkus gula gula kata hikmah.. Iftar sama sama, buat sushi sambil usrah Semua tu kenangan.. Semoga Allah rahmati segala usaha dan pertolongan korang semua.. Hanya Allah yang mampu balas :) Tahu tak bila join pmim ni ada je rezeki.. Kadang kadang kita ni berharap sangat kat duit elaun.. Tapi Allah yang maha pemberi rezeki.. Ada je orang infak sedekah duit, makanan tiap kali buat program.. Asyik dapat makan free je..hahahh.. Alhamdulillah

Bercakap pasal award ni, im not agree when people only judge from the aspect of appearance, popularity, to get that award.. Kadang kadang kita boleh nilai diri sendiri, patot tak aku dapat? Layak ke? Redho tak Allah dengan cara aku ni? Tapi award tu semua hanya nilaian manusia.. Nilaiaan Allah tu jauh lebih telus dan Allah lihat usaha kita..bukan result, acchievement yg Allah nilai.
.
Ada yang dah berusaha sungguh sungguh tapi belum ada rezeki nak dapat result baik..ada yang sanggup buat apa sahaja, tanpa fikir betul tak cara aku ni, semata mata nak dapat DL, nak high mark. Fikirlah.. Kita pon tahu mana yang Allah lebih redho..dan kadang kadang Allah nak uji kita.. Kita ni hamba yang bersyukur tak.. Allah dah bagi macam macam anugerah  kat kita, Tapi kita tak nampak, kita leka..akhirnya alpa dengan anugerah Allah tu dan semakin jauh dari Allah.. Contoh, setiap sem kita dapat dean list. Sanggup buat apa je nak dapat dean list.. Bila Allah dah bagi, ada tak kita bersyukur? Ada tak kita improve cara kita yg jahiliyah dulu kepada cara yang Allah redho?
.
Buat yang dah berusaha sungguh sungguh, tapi masih belum Allah makbulkan doanya, teruskan usaha mu.. Jangan give up. Chin up! Allah akan beri bila kita dah lepas ujian tu..hanya orang yang layak je dpat tau..yang penting do the best Allah will do the rest.. Rezeki tu Allah yang beri..yakinlah =)

Sebenarnya, segala apa yang kita ada sekarang , kita ada rupa yang cantik, otak yg smart, ada nama, ada duit, kaya.. Tu semua ujian.. Orang yang bersyukur pasti akan sentiasa rasa ckup dengan apa yang Allah bagi, dan Allah akan tambah lagi bila kita menjadi hamba yang bersyukur.. Tapi orang yang alpa pon Allah akan tambah nikmat kesenangan dalam hidup dia..untuk apa? Kenapa? Sebab Allah nak buat golongan ini agar menjadi lebih lupa, sesat dan jauh dari Allah..  Fikirlah kita nak golongan yang mana.. Jangan sampai kita tergolong dalam golongan istidraj tu.. Golongan yang diberikan nikmat dan dihilangkan erti kesyukuran dalam jiwa hambanya..
.
Ingat kita menuntut ilmu kerana Allah.. Jadi tuntutlah ia dengan cara yang Allah redha..kalau bukan kat dunia, kat sana nanti Allah balas..tak ada yang sia sia dalam menuntut ilmu.. Menuntut ilmu tu lebih baik amalnya dari menunaikan solat sunat 2 rokaat.. Kalau solat sunat pon malas, tuntutlah ilmu..

Rasulullah S.A.W bersabda : "Jadilah kamu orang yang mengajar atau belajar atau pendengar (orang mengaji), atau pecinta (mencintai ilmu) dan janganlah kamu menjadi orang yang kelima (ertinya tidak mengajar, tidak belajar, tidak suka mendengarkan pengajian & tidak mencintai ilmu), maka kamu akan hancur".- HR. Al-Baihaqi

Hanya dengan ilmu, dapat bimbing kita, dan hanya dengsn adab yang dapat menentukan sama ada Allah redha atau tak ilmu yang kita dapat tu..

Lastly..tahniah..pada semua yg dapat awards..Allah bagi setimpal dengan usahamu..semoga sama sama berjaya didunia dan di akhirat =)

Wassalam..

No comments: