Wednesday, 2 December 2015

Nukilan rindu buat ibu

Assalamualaikum.. Ibu..
Banyak benda kakak nak cerita kat ibu.. Kakak nak cerita pasal kawan kawan kakak yg baik baik smua, pasal setiap hari hari yg kakak lalui kt sini, pasal kawan kawan kakak yg sedang diuji dgan Allah.. Pasal kenangan kenangan manis kakak dangan kawan kawan kakak kat sini..banyak lagi...banyak sangat benda kakak nak cerita kat ibu..terlalu banyak..

Tapi...

Satu pon kakak tak pernah cerita kat ibu.. Smua hanya terbuku dalam hati..dalam luahan gembira imaginasi sendiri seorang anak bergelak tawa berkongsi rasa dengan seorang ibu.. Itu hanya imaginasi..

Kakak minta maaf.. Kakak menjadi seorang yang pasif dimata ibu.. Kakak minta maaf tak banyak ekspresi yang diluah kat ibu, kakak mintak maaf menjadi seorang perahsia dekat ibu.. Kakak minta maaf..

Kakak ingat lagi waktu sekolah dulu,waktu ibu sakit.. Macam macam kakak cerita kat ibu, pasal sekolah, pasal kawan, semua..walaupon benda yang kecil pon kakak cerita.. Tapi masa tu kakak ada tersilap cerita, waktu ibu sakit, kakak cerita pasal seorang budak kelas kakak, yang baru jadi anak yatim..perkataan 'mati' tu ibu tak boleh dengar.. Ibu marah..ibu tak layan apa kakak cakap..kakak tak pernah nampak ibu serious macam tu.. Kakak sentap..masuk bilik..menangis.. Kakak tahu, kakak silap..tak sepatotnya kakak cerita psal tu kat ibu.. Sejak tu..kakak sangat berhati hati..tak semua benda kakak cerita kat ibu..walaupon benda besar pon belum tentu kakak cerita kat ibu..kakak diam..dan terus begini..

Hakikatnya...

Kakak nak sangat cerita semua benda kat ibu, tiap kali kakak ber 'angan' dalam imaginasi sendiri,bercakap dengan ibu.. Im told Allah, ya Allah.. Sampaikan rindu ini buat ibu.. Dan kakak rasa tenang.. Terasa apa segala rahsia hati dah diluah dan didengar.. Kakak percaya Allah maha mendengar doa hambanya.. Begitu juga dengan ibu.. Kakak tahu, kakak ada kat sini, kakak dapat kawan yang baik, kakak dapat belajar dengan baik, kakak dapat hadapi masalah yang diuji, semua atas doa ibu..kakak tahu ibu selalu doakan anak anak ibu.. Sebab tu Allah mudahkan urusan kakak.. Allah bantu kakak.. Tiap kali kakak rasa sempit, Allah lapangkan, Allah mudahkan, Allah ingatkan apa yang kakak lupa..itu semua sebab doa ibu..

Terima kasih ibu..

Sejujurnya, kakak sangat sangat rindu ibu.. Tapi kakak tak pernah tunjuk.. Kakak sayang ibu..kakak minta maaf kakak dah banyak kali buat ibu terasa dengan perangai kakak yang satu ni.. Sampai satu tahap ibu masuk bilik dan cakap kat kakak " kakak duduk la sini, ibu nak jugak dengar cerita kakak" ..kakak masih ingat ayat tu ibu.. kakak minta maaf kakak dah lukakan hati ibu..kakak sedang berusaha fighting dengan diri sendiri.. Nak menjadi anak yang lebih baik..

Ibu, ibu tahu tak semua coretan dalam diari blog kakak ni, semua 'stori' yang kakak nak cerita kat ibu.. Semuanya.. Sejak hbis sekolah sampai sekarang.. Smuanya ada dlam coretan diari ini..

Ibu, kakak janji..kakak akan berubah..
Kakak sayang ibu.. Hanya Allah yang tahu..begitu juga dengan ayah..  Semua kakak sayang..cuma, kakak tak tahu nak ekspreskan macam mana.. Jadi kakak mula menulis..

Ya Allah sayangi ibu, sayangi ayah, sayangi keluarga ku, sayangi sahabat ku, sayangi mereka ya Allah... Sanyangi mereka ya Allah..

No comments: