Monday, 28 December 2015

Ini untuk kamu yang ku sayang

Assalamualaikum... Tiap kali hati ini gusar, seperti ada yang perlu diluahkan.. Aku akan mula menulis.. Fikiran tak pernang lekang memikirkan pasal dia.. Dia orang yang ku sayang.. Sungguh aku sangat menyayangi dirimu, sahabatku.. Namun kerana terlalu ingin menjaga hati, aku jadi takut untuk bersuara menegurmu.. Pada masa yang sama, aku juga takut, takut disoal Allah kelak diakhirat. Kerna ku terlalu menyayangi dirimu, ku coret kan isi hati ini untuk kamu.. Sahabat ku..

Aku tahu dirimu terlalu baik. Ada sisi kebaikan mu yang belum tentu ada pada orang lain..tak pernah berkira, walaupon sikit, sentiasa kongsi berbagi sama, tak pernah biarkan aku kelaparan. Walaupon dah balik kampung, masih juga risau pasal aku yang sendirian kat hostel, sanggup minta tolong kawan dia hantarkan aku ke stesen bas. Sanggup bagi pinjam duit rm50 untuk aku balik kampung walaupon duit yang kau bagi tu pon duit yang dipinjam dari kawan.  Susah senang sama sama.. Pernah dirimu menyuarakan rasa hati ingin berubah. Dirimu cuba cuba memakai tudung labuh bidang 60 ku.. Nampak, dirimu benar benar ingin berubah ke arah lebih baik.. Katanya " doakan alia, suatu hari nanti" aku senyum, bersyukur kerana dalam hati sahabatku ini, masih ada ruang keinginan yang kuat untuk dia berhijrah menjadi wanita yang dihormati serta dilindungi maruahnya. 

Namun.. Sejak menjalin hubungan  perkenalan dengan seorang lelaki, ditambah pulak dengan sikap temanmu yang seoranag lagi yang seperti menyokong perbuatan mu, diri mu semakin berani..berani mencuba. Cuba cuba untuk keluar berdua dengan lelaki yang dianggap baik..aku faham.. Mungkin kerana terlalu terhutang budi dengan kebaikan dia, kau terpikat..dan terikat.. Tak salah ada perasaan itu.. Cinta itu tak salah..tapi perkara yang kamu buat dalam mengekspresi kan cinta itu salah.. Keluar berdua tak kira masa, bergayut telefon apatah lagi.. Itu yang salah..

Dirimu yang dulu yg aku kenal sangat menjagaaaaa hati dan maruah orang tua mu..seorang anak yang taat.. Sekali pon nak keluar dgan teman, keizinan orang tuamu yang diutamakan..tapi sekarang.. Bila jauuh dari pengawasan mereka, ada sedikit kebebasan yang kau raihkan.. Memang kalau dah suka, semua nampak indah, nampak baik.. Yang hitam pon nampak suci. Tapi kalau lelaki tu dah berani ajak dating keluar berdua,  dia lelaki yang tak menghormati wali mu. Engkau kata dia lelaki yang jaga solatnya, yang sentiasa mengingatkan engkau untuk solat..  Tapi kalau lelaki yang jaga solatnya, pasti jaga hukum Allah.. Takkan berani menyentuhmu, takkan berani keluar tanpa asbab yg penting dan yg penting takkan mengubah dirimu menjadi seorang yg bukan aku kenali lagi..buka lah matamu sahabatku.. Buka mata hatimu..  

Cuba kau lihat, dalam perhubungan mu ini, ada tak rasa gusar, rasa nak sembunyikan sesuatu, akhirnya menipu menjadi tabiat.. Kenapa nak menipu kalau rasa tak buat salah.. Dah banyak cerita aku dengar tentang dirimu dengan dia..sebab tu Allah larang berdua duaan.. Kerna akan terjadinya fitnah.. Kalau lah kau sendiri dengar akan gosip gosip liar yang tersebar tentang dirimu, tentu kau kecewa, sebagaimana aku juga kecewa. Tapi kita diberi kebebasan untuk memilih.. Sama ada memilih jalan yang diredhai atau tak. 

Sahabatku, aku benar benar menyayangi mu.. Jangan biarkan cinta membutakan matamu.. Cinta yang Allah redha apabila dia membuatkan mu semakin dekat dengan Allah, dan dia jauhkan dirinya darimu kerana menghormati dan menjaga dirimu.  Jangan mudah terpedaya dengan kata kata manisnya.  Kalau lah kerana terlalu banyak terhutang budi, bayarlah dengan berbuat budi kebaikan yang Allah suka..bukan yang Allah murka..

Sahabatku, aku benar benar menyayangimu, aku tahu dirimu sangat baikk.. Pilih lah lelaki yang tidak mengambil kesempatan keatas kebaikan yang diberi.. Bukan niatku nak mengatakan dia lelaki yang jahat.. Tapi.. Lelaki yang baik akan menyembunyikan  amal ibadah dan kebaikan nya, bukannya angkat bakul letak sendiri.. Lelaki yang baik takkan mengharapkan balasan atas kebaikan yg diberi, lelaki yang baik takkan membiarkan kamu difitnah, lelaki yang baik takkan menyentuhmu, lelaki yang baik akan menjaga dan menghormati mu..

Sahabatku, maaf jikalau nukilan ku ini buat kamu terluka.. Sungguh aku benar benar menyayangimu.. Aku mahukan dirimu yang dulu..aku rindu..

Sunday, 13 December 2015

Sedekahkan aku doa kalian

Assalamualaikum..
Entri kali ni nak bukak dengan lirik lagu ni. Hayati bait bait lirik ni..x ingat apa tajuk lagu ni..tapi lirik dia yang buat alia tiba tiba rasa nak share

Hari ini sunyi sekali
Tidak seperti yang lalu
Bermula diri aku sendiri
Tiada lagi kau di sisi

Hilang semua bayanganmu
Yang tinggal hanya kenangan bersamamu
Aku hilang

Tuhan tolong ampunkan dosanya
Pada hambamu yang lemah
Bekalkan ia keberkatan
Agar dia bahagia
Di sana tempatmu selamanya
Di sini hanya menanti
Itulah kita manusia
Takkan kekal kasih selamanya
Selamanya

Mati.. Tak kira usia..muda atau tua.. Sejak kebelakangan ni..asyik dengar berita kematian.. Mungkin Allah nak ingat kan..kite kadang lupa. Sebenarnya alia ada mimpi..pasal hal ni jugak.. Bayangkan kite kat dunia ni..ada orang yang sayang kita, ada keluarga, ada sahabat sahabat yang sangat rapat dengan kita..bile kita susah senang semua cerita kat mereka, orang yang kita sayang.. Tapi bila kita mati nanti, mereka tak ada dengan kita.. Bayangkan korang sorang sorang kat sana.. Semua orang orang yang korang sayang hanya ada waktu korang dah jadi jenazah, sampai lah kau ditanam ke kubur.. 2-3 hari je mereka akan rasa sedih kehilangan korang.. Tak pon sebulan..setahun.. Then mereka akan teruskan hidup mereka.. Macam yang selalu kita dengar " yang hidup kene teruskan hidup" ..

Ya Allah, masa tu terfikir.. Waktu tu kita dah tak ada sesiapa.. Hanya ada Allah..  Tapi kenapa kita selalu lupa pada Dia? Waktu kita susah senang, sejak kita dipilih antara berjuta juta sperm utk menjadi benih..sehinggalah kita dilahirkan hingga menjadi manusia saat ini, Allah sentiasa dengan kita.. Tapi kita selalu lupa.. Kita hanya cari bila waktu susah..bila nak dekat exam, bile ada masalah, baru kita ingat Dia.. Kenapa? sedangkan kita "hamba" ..Ampuni dosa hamba mu ya Allah.. Sepatutnya seorang " hamba" kene salau ingat kebaikan,pertolongan, ihsan, nikmat pemberian Tuhannya.. Nampak kan, betapa angkuh nya kita..

Walaupon sebesar mana pon dosa kita, Allah sentiasa buka pintu taubat buat hambanya.. Bahkan Allah akan jaga erat hambanya yang bertaubat..tapi kita? Hari hari buat dosa.. Sampaikan yang dosa tu dah jadi satu tabiat, benda normal dalam hidup kita..tapi solat taubat pon tak pernah buat.. Bila fikir balik, betapa tingginya ego kita pada Pencipta kita.. Kadang kadang, kita rasa kita dah banyak buat benda baik, sampaikan kita pandang rendah terhadap orang yang buat dosa, kita benci orang tu bila tahu dia buat dosa,  buat maksiat, tapi sedar tak siapa kita? Siapa kita untuk menhakimi mereka.. Kita judge mereka macam kita tk pernah buat dosa.. Kita angkuh.. Walhal, orang yang buat dosa tu, yang kita keji, yang kita benci dalam sudut hati mereka, mereka nk berubah,

Alia ada seorang teman, dia diuji dengan Allah..dia kuat, sebabtu Allah pilih dia.. Dia pernah cerita kat alia, perasaan dia. Dia selalu cakap kat alia dia takut.. Takut kalau Allah cabut nyawa dia..dia takut.. Dia pernah tanya kat alia, masatu dia rasa sakittt sangat.. Tak tahan mungkin sebab tu dia tersasul tanya soalan ni.." alia, kenapa Allah bagi penyakit ni kat kita, kadang kadang kita fikir banyak sangat ke dosa kite?" then dia nangis..sepuasnya.. Masa tu alia hanya diam.. Hanya mampu berdoa untuk dia.. Sebenarnya dia beruntung..sangat sangat beruntung, sebab setiap kesakitan yang dia tanggung tu, maka gugur dosa dia. Bukan soal banyak atau tak dosa dia, sehingga Allah bagi ujian ni.. Tapi sebab Allah pilih awak. You're the choosen one.. Yang Allah pilih untuk dekat dengan Allah.. Sentiasa ingat Allah.. Sekurang kurang nya die dapat buat persiapan amalan sebelum berjumpa ilahi.. Alia bukan mendoakan tapi bila fikir balik.. Dia sangat beruntung daripada kita yang sihat walafiat ni.. Kadang kita lupa, kita boleh mati bila bila.. Dia beruntung sebab Allah uji dengan sakit sebagai reminder untuk dia bertaubat kepada Allah, untuk buat persiapab bekalan ke akhirat untuk sentiasa ingat mati.. Kita?? Entah esok atau lusa, kita tak tahu bila waktu kita..tak ada reminder untuk kita..beruntung lah kalau sempat bertaubat kepada Allah, tapi klau tak???  Ampuni dosa hambamu ya Allah..

Semoga kau terus kuat teman..percaya Allah takkan sia siakan doa hambanya yang berlapang dada dengan ujianNya..
Sama sama berdoa..

Untuk kita yang sihat,  bersyukurlah atas setiap hari hari yang kita lalui dalam hidup kita, kerna masih ada orang lain yang sedang berjuang untuk hidup..

Teruskan berdoa..jangan pernah berhenti berharap..

Wassalam

Saturday, 12 December 2015

Outstanding Award dari Allah

Assalamualaikum..

Alia baru je balik dari majlis annual dinner mimet outstanding award..lebih kurang macam tu la kot namanya.. Lupe deh.. Bombastic sangat sampai tak ingat namanya.. Alhamdulillah PMIM, persatuan Mahasiswa Islam MIMET dapat anugerah "Best Club Award" walaupon banyak suka duka nak buat program..kadang kadang beriya buat program tapi tak ada sambutan.. Siapa yang tak kecewa..susah betul nak ajak orang buat baik kan.. Mungkin kita kene reflect diri jugak..ada sesuatu perkara jahiliyah yang kita tak tinggalkan.. Jadi orang pon rasa berat nak join.. Banyakkan muhasabah diri.. Tapi  bila dah nak habis belajar ni (tinggal 1 sem sebelum intra) rasa sayang kat pmim tu semakin kuat.. Mungkin dah semakin rapat, semakin mengenali antara satu sama lain.. Secara jujurnya, alia ni jenis yang bukan cepat friendly dengan orang. Tapi sejak join pmim ni, senang sangat rapat dengan muslimat pmim ni.. Buat kerja sama sama..tak tido malam hias board, bungkus gula gula kata hikmah.. Iftar sama sama, buat sushi sambil usrah Semua tu kenangan.. Semoga Allah rahmati segala usaha dan pertolongan korang semua.. Hanya Allah yang mampu balas :) Tahu tak bila join pmim ni ada je rezeki.. Kadang kadang kita ni berharap sangat kat duit elaun.. Tapi Allah yang maha pemberi rezeki.. Ada je orang infak sedekah duit, makanan tiap kali buat program.. Asyik dapat makan free je..hahahh.. Alhamdulillah

Bercakap pasal award ni, im not agree when people only judge from the aspect of appearance, popularity, to get that award.. Kadang kadang kita boleh nilai diri sendiri, patot tak aku dapat? Layak ke? Redho tak Allah dengan cara aku ni? Tapi award tu semua hanya nilaian manusia.. Nilaiaan Allah tu jauh lebih telus dan Allah lihat usaha kita..bukan result, acchievement yg Allah nilai.
.
Ada yang dah berusaha sungguh sungguh tapi belum ada rezeki nak dapat result baik..ada yang sanggup buat apa sahaja, tanpa fikir betul tak cara aku ni, semata mata nak dapat DL, nak high mark. Fikirlah.. Kita pon tahu mana yang Allah lebih redho..dan kadang kadang Allah nak uji kita.. Kita ni hamba yang bersyukur tak.. Allah dah bagi macam macam anugerah  kat kita, Tapi kita tak nampak, kita leka..akhirnya alpa dengan anugerah Allah tu dan semakin jauh dari Allah.. Contoh, setiap sem kita dapat dean list. Sanggup buat apa je nak dapat dean list.. Bila Allah dah bagi, ada tak kita bersyukur? Ada tak kita improve cara kita yg jahiliyah dulu kepada cara yang Allah redho?
.
Buat yang dah berusaha sungguh sungguh, tapi masih belum Allah makbulkan doanya, teruskan usaha mu.. Jangan give up. Chin up! Allah akan beri bila kita dah lepas ujian tu..hanya orang yang layak je dpat tau..yang penting do the best Allah will do the rest.. Rezeki tu Allah yang beri..yakinlah =)

Sebenarnya, segala apa yang kita ada sekarang , kita ada rupa yang cantik, otak yg smart, ada nama, ada duit, kaya.. Tu semua ujian.. Orang yang bersyukur pasti akan sentiasa rasa ckup dengan apa yang Allah bagi, dan Allah akan tambah lagi bila kita menjadi hamba yang bersyukur.. Tapi orang yang alpa pon Allah akan tambah nikmat kesenangan dalam hidup dia..untuk apa? Kenapa? Sebab Allah nak buat golongan ini agar menjadi lebih lupa, sesat dan jauh dari Allah..  Fikirlah kita nak golongan yang mana.. Jangan sampai kita tergolong dalam golongan istidraj tu.. Golongan yang diberikan nikmat dan dihilangkan erti kesyukuran dalam jiwa hambanya..
.
Ingat kita menuntut ilmu kerana Allah.. Jadi tuntutlah ia dengan cara yang Allah redha..kalau bukan kat dunia, kat sana nanti Allah balas..tak ada yang sia sia dalam menuntut ilmu.. Menuntut ilmu tu lebih baik amalnya dari menunaikan solat sunat 2 rokaat.. Kalau solat sunat pon malas, tuntutlah ilmu..

Rasulullah S.A.W bersabda : "Jadilah kamu orang yang mengajar atau belajar atau pendengar (orang mengaji), atau pecinta (mencintai ilmu) dan janganlah kamu menjadi orang yang kelima (ertinya tidak mengajar, tidak belajar, tidak suka mendengarkan pengajian & tidak mencintai ilmu), maka kamu akan hancur".- HR. Al-Baihaqi

Hanya dengan ilmu, dapat bimbing kita, dan hanya dengsn adab yang dapat menentukan sama ada Allah redha atau tak ilmu yang kita dapat tu..

Lastly..tahniah..pada semua yg dapat awards..Allah bagi setimpal dengan usahamu..semoga sama sama berjaya didunia dan di akhirat =)

Wassalam..

Sunday, 6 December 2015

Hanya Allah yang tahu

Disaat semua orang rushing dengan test, quiz, fyp, final exam.. Diri ini rasa ada sesuatu yg hilang.. Rasa nak lari dari semua ni.. Konflik demi konflik datang menguji diri.. Selalunya jalan mudah yang pling berkesan untuk 'recharge' diri dengan suntikan spirit yang memotivasikan diri adalah dengan cara membawa hati lari ke syurga kediaman.. Tapi perancangan Allah jauh lebih baik. Sungguh aku rindu.. Hanya Allah yang tahu.. Tak tahu knapa hari ini, kali ini, hati ini terlalu rindu.. Bukan tak biasa tak balik berbulan..bulan.. Dulu masa matrik pon balik rumah bukan rutin mingguan.. Tapi kali ini..lain.. Perasaan itu lain..

Mungkin ada hikmah kenapa Allah bukakan pintu hati aku nak teman kawan balik kampung.. Sepanjang perjalanan dalam bas tu, ada suatu sharing dari dia yang betul betul menyentap hati aku.. Kisah hidup dia.. Dia hanya ada emak tempat berkongsi segala isi hati.. Aku sepatutunya bersyukur dengan apa yang aku masih miliki sekarang.. Benar, kadang kadang kisah sejarah hidup kita yang dulu, yang pahit membuatkan hati ini menjadi batu.. Sukar sangat nak melupakan.. Asyik meletakkan kesalahan kepada insan lain.. Walhal salah dan silap kita, jauh lebih banyak.. allahu.. Ampuni dosa hamba mu ya Allah.. Hamba mu ini lupa.. Lupa dengan nikmat yang kau beri..alpa dengan anugerah yang kau kurniakan kepada ku..

Tak tahu kenapa hari itu, ku luahkan semua yang terbuku pada dia.. Jarang aku buka mulut, bercerita tentang kisah ku.. Tapi dengan dia, aku rasa... "she is the one"  Ada hikmahnya aku share masalah yg terbuku..sebab masalah aku adalah jawapan bagi segala persoalan yang dia selalu tanyakan pada diri.. Dan masalah dia adalah jawapan bagi masalah aku.. Bukan sekadar jawapan tapi juga kesedaran buat aku..Air mata deras mengalir.. Tanpa menghiraukan orang lain dalam bas tu. Aku berdosa ya Allah..

Mungkin kerana itu, kali ini aku benar benar rindu... Aku takut aku menyesal.. Disaat hati ini ingin berubah, satu satu jalan Allah buka untuk aku.. Atas kehendak Allah, aku di'bussy'kan dengan tarbiah usrah dan program islamik sebuah persatuan.. Benarlah..kata seorang teman, "kadang kadang Allah yang melayakkan kita"  " tak semua orang Allah pilih untuk terbuka hati menuju penghijrahan berjuang ke arah dakwah, hanya yang terpilih".. Sepatutnya aku bersyukur..

Rindu yang terlalu dalam ini, masih belum hilang tapi diubati dengan ukwah dari cinta sahabat sahabat yang sangat baik.. Terima kasih ya Allah.. Kau kurniakan aku sahabat syurga yang baik baik.. Sharing mereka selalu buatkan aku selalu dekat dan ingat dengan mu.. Terima kasih ya Allah..

Sebenarnya, tiap apa yang berlaku dalam hidup kita, baik pahit, ataupun duka.. Itu tanda Allah nak 'ketuk' kita.. Ingatkan kita.. Sebab semuanya pasti akan berbalik pada maha pencipta.. Jauh mana pon kau lari dari masalah, kau akan penat, dan akhirnya Allah jualah tempat kita kembali mengadu..meminta pertolongan..

Terima kasih ya Allah..

Wednesday, 2 December 2015

Nukilan rindu buat ibu

Assalamualaikum.. Ibu..
Banyak benda kakak nak cerita kat ibu.. Kakak nak cerita pasal kawan kawan kakak yg baik baik smua, pasal setiap hari hari yg kakak lalui kt sini, pasal kawan kawan kakak yg sedang diuji dgan Allah.. Pasal kenangan kenangan manis kakak dangan kawan kawan kakak kat sini..banyak lagi...banyak sangat benda kakak nak cerita kat ibu..terlalu banyak..

Tapi...

Satu pon kakak tak pernah cerita kat ibu.. Smua hanya terbuku dalam hati..dalam luahan gembira imaginasi sendiri seorang anak bergelak tawa berkongsi rasa dengan seorang ibu.. Itu hanya imaginasi..

Kakak minta maaf.. Kakak menjadi seorang yang pasif dimata ibu.. Kakak minta maaf tak banyak ekspresi yang diluah kat ibu, kakak mintak maaf menjadi seorang perahsia dekat ibu.. Kakak minta maaf..

Kakak ingat lagi waktu sekolah dulu,waktu ibu sakit.. Macam macam kakak cerita kat ibu, pasal sekolah, pasal kawan, semua..walaupon benda yang kecil pon kakak cerita.. Tapi masa tu kakak ada tersilap cerita, waktu ibu sakit, kakak cerita pasal seorang budak kelas kakak, yang baru jadi anak yatim..perkataan 'mati' tu ibu tak boleh dengar.. Ibu marah..ibu tak layan apa kakak cakap..kakak tak pernah nampak ibu serious macam tu.. Kakak sentap..masuk bilik..menangis.. Kakak tahu, kakak silap..tak sepatotnya kakak cerita psal tu kat ibu.. Sejak tu..kakak sangat berhati hati..tak semua benda kakak cerita kat ibu..walaupon benda besar pon belum tentu kakak cerita kat ibu..kakak diam..dan terus begini..

Hakikatnya...

Kakak nak sangat cerita semua benda kat ibu, tiap kali kakak ber 'angan' dalam imaginasi sendiri,bercakap dengan ibu.. Im told Allah, ya Allah.. Sampaikan rindu ini buat ibu.. Dan kakak rasa tenang.. Terasa apa segala rahsia hati dah diluah dan didengar.. Kakak percaya Allah maha mendengar doa hambanya.. Begitu juga dengan ibu.. Kakak tahu, kakak ada kat sini, kakak dapat kawan yang baik, kakak dapat belajar dengan baik, kakak dapat hadapi masalah yang diuji, semua atas doa ibu..kakak tahu ibu selalu doakan anak anak ibu.. Sebab tu Allah mudahkan urusan kakak.. Allah bantu kakak.. Tiap kali kakak rasa sempit, Allah lapangkan, Allah mudahkan, Allah ingatkan apa yang kakak lupa..itu semua sebab doa ibu..

Terima kasih ibu..

Sejujurnya, kakak sangat sangat rindu ibu.. Tapi kakak tak pernah tunjuk.. Kakak sayang ibu..kakak minta maaf kakak dah banyak kali buat ibu terasa dengan perangai kakak yang satu ni.. Sampai satu tahap ibu masuk bilik dan cakap kat kakak " kakak duduk la sini, ibu nak jugak dengar cerita kakak" ..kakak masih ingat ayat tu ibu.. kakak minta maaf kakak dah lukakan hati ibu..kakak sedang berusaha fighting dengan diri sendiri.. Nak menjadi anak yang lebih baik..

Ibu, ibu tahu tak semua coretan dalam diari blog kakak ni, semua 'stori' yang kakak nak cerita kat ibu.. Semuanya.. Sejak hbis sekolah sampai sekarang.. Smuanya ada dlam coretan diari ini..

Ibu, kakak janji..kakak akan berubah..
Kakak sayang ibu.. Hanya Allah yang tahu..begitu juga dengan ayah..  Semua kakak sayang..cuma, kakak tak tahu nak ekspreskan macam mana.. Jadi kakak mula menulis..

Ya Allah sayangi ibu, sayangi ayah, sayangi keluarga ku, sayangi sahabat ku, sayangi mereka ya Allah... Sanyangi mereka ya Allah..