Thursday, 8 October 2015

Lupakan dia!!!!!

Assalamualaikum..salam jumaat..

Dah masuk 2 bulan menjalani semester 5 di mimet.. Alhamdulillah..Allah temukan alia dengan roomate, kakak kakak, adik adik geng bulatan cinta yang sentiasa membuatkan diri sentiasa muhasabah diri, reflect diri dan In shaa Allah..sama sama berusaha menjadi lebih baik..
.
Sejak kebelakangan ni, tak tahu kenapa Allah temukan alia dengan sharing dari macam macam isu, masalah sahabat sahabat alia..jujur alia memang tak mampu nak tolong..sekadar hanya mendengar luahan rasa..hanya doa yang diiringi untuk mereka..
.
Kadang kadang tu terfikir sejenak.., kenapa ye, Allah buka kan hati kawan tu untuk bercerita, berkongsi masalah dengan kita?? Kenapa kita?? Kenapa bukan orang lain?? Mungkin ada hikmahnya, Allah nak kita tarbiyah diri kita, Allah nak kita fikir baik buruk sesuatu tu..Allah tak nak kekhilafan yang sama berulang lagi, dan mungkin kerana  Allah nak buka hati kita, supaya sentiasa sama sama ajak sahabat kita ke arah kebaikan.. Dierang bukan jahat..tapi atas kehendak Allah, mereka sedikit lari dari peringatan Allah.. Cuba fikir kalau bukan dari sharing mereka, dari kekhilafan mereka, mungkin tak ada 'reminder' untuk orang lain..

Masalah yang acap kali alia dengar biasanya pasal cinta.. Faham faham je lah..waktu usia macam ni lah, Allah akan duga kita dengan fitrah ni..sama ada kita uruskan dengan betul atau tak.. Satu yang alia perasan benda yang sama berlaku..bile dah buat perkara yg mendekati zina, tak mustahil macam macam boleh berlaku.. Allah dah pesan dalam Al quran..jangan dekati zina..Jangan DEKATI zina!! Apatah lagi buat perkara terkutuk tu.. Yer, kita ni manusia, tak dapat lari dari fitrah ingin disayangi, ingin berpasangan.. Tapi pilihlah jalan yang betul, bukan dengan cara yang Allah murka.. Tak ada yang lebih baik bagi dua orang yang saling mencintai selain dari sebuah ikatan perkahwinan..Allah yang cipta kita, Allah faham fitrah kita, Allah maha mengetahui baik dan buruk sesuatu perkara tu..jangan persoalkan kenapa buat ni tak boleh..tu tak boleh.. Siapa kita nak persoalkan? Sedangkan setiap hirupan nafas kita, setiap degupan jantung kita pon semua atas ihsan Allah.. Allahu.. Tak malu ke kita? Kita masih hidup ni pon atas ihsan Allah..

Secara jujurnya memang alia tak pernah berada dalam situasi mereka ni.. Yang kadang kadang sebab terlalu sayang si lelaki tu, sampai satu tahap mereka lupe, mereka ada ibu dan ayah..cuba kalau setiap langkah awak melangkah keluar nak pergi keluar date tu, bayangkan ibu dan ayah awak..mereka agak agak suka tak tengok anak dia keluar berdua dengan lelaki. Sebenarnya ada bayak sebab kenapa sesetengah ibu ayah tak tegur anak dia yg terjebak dengan isu ni. Mungkin bagi korang " eleh, mak ayah aku tak marah pon..die kasi je aku keluar ngan bf aku.." tahu tak sebenarnya mereka tak pilih marah tu sebagai cara utk tegur korang..kita pon dah besar, dah tak suka kene marah marah..klau korang dengar lecturer kat kelas berleter marah kat korang tak siap assgmnt pon korang akan cakap, "ingat aku budah kecik lagi ke nak marah marah"..see!  Dah tahu kita dah besar, dewasa, be matured..

Ibu ayah la yang besarkan kita, yang jaga kita dari kecil..mereka lebih kenal kita. Kalau mereka yang tak izinkan kita kahwin waktu belajar, mesti ada reason tersendiri..jangan sebab alasan nak bina masjid, ko sanggup jadi anak derhaka. Cuba reflect diri, check diri balik..kenapa mereka tak izinkan..kalau bangun tido pon lepas zohor, solat pon berterabor macammana? Nak buat sesuatu keputusan tu utamakan Allah.. Utamakan ibu dan ayah kita..kerana redha Allah terletak pada redha ibu ayah..

Tipulah kalau alia tak pernah ada perasaan apa apa kat laki..tapi kita sendiri kene belajar kawal perasaan ni.. Perasaan tak kan datang kalau tak dilayan kan? Apa yang nak dibuat bile kita ada perasaan kat seseorang? Perbetulkan diri, perbaiki ahlak..jaga pandangan, jaga ikhtilat, berdoa pada Allah jika dia bukan jodohku maka hilangkan perasaan ni, jika betul pon, kalau belum sesuai waktunya, maka kau didiklah hatiku untuk berubah membuat persiapan dengan bekalan ilmu..bukan dengan angan angan palsu..ala ala cerita korea!

Sibukkan diri dengan aktiviti yang bermanfaat..contohnya usrah..usrah ni ibarat reminder kita setiap minggu, sebab dalam 'bulatan cinta' tu lah kita akan refleksi diri kita, bina ukhwa sesama ahli.. Bile hati awak penuh dengan cinta ilahi, cinta ilmu, penuh dengan keindahan ukhwah antara sahabat, antara ahli keluarga, secara automatik awak akan lupe pada cinta manusia yang belum tentu jodoh awak. (Bak kata roomate tu jodoh syaitooon..haha)

Lagi satu, klau dah join usrah, dah cuba bussy kan diri, tapi tak boleh juga lupakan dia, tinggalkan maksiat! Jangan contact, jangan wassap, jangan bergayut malam malam, delete terus nomb dia, unfollow ig, fb segala akaun social yang relate dengan die.. Tahu, benda ni lah paling sukarrr sangat nak buat, tapi fikir sampai bile aku nak terus buat maksiat? Kalau die betul betul nak nikahi awak, nak jaga awak, dia akan hormat awak.. Bukan rosakkan awak! Ingat tu..

Alia share bukan dengan tujuan utk mengaibkan sesiapa..cuma taknak hal yang sama berulang lagi..girls, love urself, because Allah love you more than you do..

3 comments:

Mrs. NH Jashal said...

Assalam kak alia.. Harap tak keberatan utk ws saya sebab saya ade byk soalan nak tanya.. Saya lepasan spm , dpt tawaran ke mimet.. Kemasukan january nnt.. Ade perkara2 yg saya nak tau n saya nak tanyakan utk kepastian.. Ws saya 0125756238

Mrs. NH Jashal said...
This comment has been removed by the author.
Mrs. NH Jashal said...

Assalam kak alia.. Harap tak keberatan utk ws saya sebab saya ade byk soalan nak tanya.. Saya lepasan spm , dpt tawaran ke mimet.. Kemasukan january nnt.. Ade perkara2 yg saya nak tau n saya nak tanyakan utk kepastian.. Ws saya 0125756238