Thursday, 3 September 2015

Masa terlalu pantas

Assalamualaikum..selamat pagiiii...dah pagi dah pon..pukul 4pagi, kelopak mata masih hyperactive kelap kelipnya..tinggal beberapa hari lagi, dah nak habis cuti sem..huarghhhh..rasa macam tak ready nak naik sem mengadap FYP1..tajuk pon tak cari lagi..*sambil tangan kanan tepuk dahi bertubi tubi*

Pejam celik pejam celik dah nak naik sem5..lagi 2 sem untuk graduate!! Sem 7 dah kene practical..maksudnya masa tu umur 22tahun..*tak yah nak masatu sangat tahun depan je alia oii* Alhamdulillah cuti 3 bulan ni dimanfaatkan sepenuhnya untuk belajar memandu. Kerja memang idak lah..tak sempat sebab nak habis amik lesen cepat sebelum naik sem.

Umur dah meningkat bertingkat tingkat dah..tapi kenapa tahap kematangan tu tak berkembang yerk? Malu tahap kritikal tu..sampai tak bertempat **ni ibu yang comment **  ibu pesan lagi, macam mana nak kerja? Esok lusa dah intra..tapi still perangai tak ubah..

Kakak tak tahu bu..mungkin betullah orang kata, pengalaman mendewasakan diri..tunggu kerja nanti baru betul betul dewasa dan matang kot bu haha..*hempuk kepala kang!!**

Memanglah sebagai anak sulung, sapa yang tak nak senangkan hidup ibu ayah.. Itu memang impian semua anak.. Teringan nak beli kereta untuk ayah..tak payah pakai kereta lama tu yang selalu kene masuk bengkel..teringin nak belikan adik adik barang sekolah..kelengkapan sekolah..sebab masa alia umur 25 tahun nanti, adik yang kecik sekali, Nurul Ain masih sekolah rendah darjah 6. Mengikut analisis time frame alia, umur 25 masatu inn shaa Allah..jika dipanjangkan umur waktu tu dah bekerja..adik adik yang sekolah ada 2..iman mungkin amik STPM **tu pon kalau sistem pendidikan tak berubah** yang lain semua masih belajar kat U..Nana pulak baru lepas graduate masatu..tira mungkin dah jadi nurse.. Tu pon kalau dia tak sambung degree..then mimi pulak mungkin masih amik diploma..wahhhhhhhhhh besar tanggungjawab..

Memang niat dihati ni, teringin sangat nak bantu ibu ngan ayah..inn sha Allah..moga Allah perkenankan doa ku..amin..Kalau nak coretkan semua pengorbanan ibu dengan ayah memang seribu malam pon belum tentu cukup..terlaluuuu banyak ihsan ibu ayah buat kami adik beradik.. Terima kasih ibu ayah..

Satu pesanan ibu yang tak pernah lupa.. "Esok dah senang, dah kerja jangan lupa orang orang yang banyak tolong kita".. Ayah pulak selalu pesan " walaupon dah habis belajar, jangan sombong ngan kawan..selalu tanya khabar kawan"  kalau nak diikutkan sebenarnya banyak lagi pesanan ibu ngan ayah..tapi itu yang selalu yang dok diulang ulang..

Kadang kadang kita berjaya bukan sebab usaha kita, bukan sebab kecerdikkan kita, tapi sebab orang orang di sekeliling kita yang mendoakan untuk kita..Allah makbulkan doa mereka =) tapi kalau kita rasa kita gagal dalam hidup..cuba check balik perkara ni dalam diri kita.

1- Jika Engkau diuji dengan Syahwat dan hawa Nafsu, maka periksalah SolatMu.

Firman Allah bermaksud: "Maka datang sesudah mereka suatu keturunan yang mereka telah melalaikan solat dan memperturutkan Syahwat hawa Nafsunya" [Q.S. Maryam: 59]

2- Jika Engkau merasa keras hati, berakhlak buruk, dan sentiasa tidak berasa tenang, maka periksalah hubunganMu dengan ibumu dan baktimu kpdNya.

Firman Allah bermaksud: "Dan (Dia jadikan aku) berbakti kepada ibuku, dan Dia tidak menjadikan aku seorang yang sombong lagi celaka" [QS. Maryam: 32]

3- Jika Engkau merasa tertekan dan hidup dalam kesempitan, maka Periksalah hubunganMu dengan Al-Qur'an.

Firman Allah bermaksud: "Dan barangsiapa berpaling dari peringatan-Ku (Al-Qur'an- berdzikir), maka sesungguhnya baginya penghidupan yg sempit" [Q.S. Thaha: 124]

Dan...

4- Jika Engkau merasa kurang tegar dan teguh di atas kebenaran dan sentiasa rasa terganggu dan berasa gelisah, Maka periksalah bagaimana perhatianMu terhadap nasihat yg engkau dengar dari orang2 yg menyampaikan Nasihat kpdMu.

Firman Allah bermaksud: "Sesungguhnya kalau mereka melaksanakan pengajaran yang diberikan kepada mereka, tentulah hal yang demikian itu lebih baik bagi mereka dan lebih menjadikan Iman mereka menjadi TEGUH” [Q.S. Annisa: 66]ْ

Ya Allah..masa berlalu terlalu pantas..jangan kau jadikan kami golongan yang rugi sewaktu usia kami.sebaliknya jadikan kami golongan yang masanya diuruskan dengan betul untuk mencari bekalan saham di akhirat..jadikanlah juga kami anak anak yang soleh dan solehah untuk kedua ibu bapa kami dengan berbuat ihsan terhadap mereka sepanjang hayat kami..kau masukkanlah mereka ke syurgamu tanpa dihisab..kau haramkanlah tubuh mereka dari seksaan azab mu..kerana sesungguhnya sejak kami masih janin..mereka sangat menjaga kami bahkan sehingga saat ini..terlalu banyak pengorbanan mereka ya Allah..sayangilah mereka ya Allah..

Seandainya masa berlalu terlalu pantas ya Allah..aku mohon agar aku sempat berbuat bakti kepada ibu dan ayahku..sebelum aku pergi menghadapmu..ya Rab..

Moga moga Allah memelihara kita semua dalam  mencari KeredhaanNya..Wassalam..

No comments: