Tuesday, 18 August 2015

Nota untuk adik..

Assalamualaikum..semoga semua sihat sihat yer..almaklumlah, cuti cuti ni banyak makan jer haha..alia tak tahu nak buat entri pasal apa sebenarnya..tengah dok pikir lagi sebenarnya..haha..
Alia nak share pasal pengalaman alia. Mungkin ini kebetulan atau mungkin pertolongan Allah.. Kalau kita betul betul berdoa dengan penuh keyakinan..in shaa Allah, cepat atau lambat pasti Allah makbulkan :')

Nak dijadikan cerita..selalunya alia balik muar tiket memang semua malam.. Masa mula2x masuk unikl dulu..memang risau jugak..sebab sorang sorang kan..tak ada geng nak balik sama..nasib baik ada roomate yang sangattttt prihatin.. Dierang yang selalu tolong alia..dierg yg mintak tlong budak laki kelas hantarkan..tapi bukan berdua lah..kadang kadang dierg yg hantarkan..baik betul dierang..alia pon x sangka dpat classmate dan kawan kawan yang sangat prihatin macam dierang..sebab sebelum ni alia tak berapa baik sangat ngan budak kelas masa kat matrik..jadi macam serik sikit..tapi tak baik buruk sangka kan..tak semua macam tu..alhamdulillah ya Allah..kau pertemukan aku dengan kawan kawan yang sangattt baik..Hanya Allah yg dapat balas segala ihsan korang =')

Cerita yang alia nak kongsi ni..masa malam tu..semua roomate dan classmate alia dah balik awal..jadi alia balik lah naik teksi..nasib baik ada no telefon pak lah..sebab sebelum ni pernah jadi, telefon paklah..tapi paklah dah kene booking..masa tu punya la kelam kabut..haha..sebab bas pukul 9pm..nasib baik ada kawan tolong..Hanya Allah dapat balas :)
Petang tu alia dah call pak lah siap siap, tak nak ulang kesilapan dulu..nanti tertinggal bas pulak..padan muka haha.. Masuk jer bas kebetulan jumpa kawan satu sekolah dulu..rupanya dia belajar kat perak jugak..budak navy rupanya..dalam banyak banyak hari..hari tu jgak yang kebetulan 1 bas..masing masing nak balik muar..memang ada hikmahnya..sebab sampai jer bus stop muar dalam pukul 4 pagi, ayah tak datang jemput lagi..selalunya ayah dah tggu kat situ, tapi kali ni ayah lambat sikit..nasib baik ada kawan ni..sebab bus stop tu memang sunyi..memang biasanya alia sorang jer yang turun muar..kawan alia ni pulak, dia memang jaranggggg balik..sebab navy kan..jarang dapat cuti.. Tapi hari tu dia balik sebab kakak dia nak kahwin..see!! Ini bukan kebetulan tapi memang Allah nak bantu..

Sebelum ni alia kalau nak balik perak memang berhenti kat pudu..beli tiket balik manjung..ramai yang pesan suruh hati hati..sebab kat pudu ni bahaya sikit..pernah suatu hari tu beg alia tak tutup..dah la ada dompet dalam tu..kalau hilang..naya..nak beli tiket tak dapat..tapi masa tu ada sorang bro ni..dia yang tegur..bagitahu..alhamdulillah.. Pernah jugak, ada satu hari tu, biasanya sampai jer stesen bas manjung alia solatbjamak dulu sebelum balik mimet, tapi masa tu ada sorang aunti ni dia tak sihat, (tak siuman..) Aunti tu duduk betul betul dpan surau tu..dalam hati ni , aku nak masuk ke taknak..nak masuk takut pulak haha..dalam hati ni, tak berhenti berdoa, ya Allah..kau permudahkanlah urusan ku..tup tup..aunti tu terus bangun pergi dari situ..Alhamdulillah..lega rasa.. Tapi bila muhasabah diri balik, itu baru halangan orang yang tak siuman, belum lagi halangan besar macam musuh musuh agama tu..agaknya kalau aku disuruh berperang demi agama, aku sanggup ke tak? Lemahnya iman ku ya Allah..

Lagi satu alia nak kongsi, kalau ada kawan kita yang susah..kita jangan kedekut, jangan rasa berat nak tolong..belanja makan pon jadilah..sebab sebenarnya apa yang kita bagi tu lah milik kita..belum tentu duit yang ada pada kita tu milik kita,paham tak? Maksudnya, mungkin duit yang ada pada kita akan dibelanjakan untuk duit minyak motor ke, mungkin hilang ke kan? Tapi duit yang kita sedekahkan tu lah milik kita. Apa Allah janji? Lagi banyak kita beri lagi banyak yang Allah akan balas..sebabtu alia cakap duit yang kita beri tu lah sebenarnya milik kita.. Pernah dulu masa kat matrik, alia and yana selau berjimat cermat..memang harap kan duit elaun rm250 tu..alia rasa bukan alia jer yang berjimat cermat ramai lagi budak matrik buat benda yang sama.. Nak jadikan cerita, selalunya alia ngan yana salah sorang akan beli roti sebungkus..nanti share sama2x..kiteorang memang tak makan sampai lah habis kelas dalam pukul 5pm. Tapi kalau lapar sangat,meratah la milo..haha..lepas habis kelas gi cafe..lauk pauk biasanya dah habis..tinggal saki baki jer  kuah pon dah kering..tapi baik ada dari tak ada kan..alhamdulillah..pakcik cafe ni baik giler...mungkin dia selalu nampak kiteorang berdua makan baki lauk pauk tu. Jadi pakcik tu selalu belanja..tapi kalau hari hari segan la pulak haha..kadang kadang pakcik tu bagi air free..hanya Allah yang dapat balas..

Alia share sebab semua orang pernah rasa pengalaman macam ni..biasalah student kan..kita bukannya berduit..tapi yakin dan percaya rezeki tu datang dari Allah..bukan dari duit mara semata..kalau kita asyik merungut..memang kita takkan pernah belajar erti syukur.. tiap kali kita rasa susah cuba fikir sebenarnya ada orang yang lagi susah..malu lah kalau kita asyik merungut dan tak pernah bersyukur.. Allah ada menyebut dalam Al quran, hanya sedikit sahaja yang dalam golongan orang bersyukur.. Jadi beruntunlah kita kalau kita dalam golongan yang sedikit tu :) in shaa Allah..
Alia tulis ni sebenarnya untuk adik adik alia..dan sekadar perkongsian..bukan niat untuk show off atau seangkatannya..  Dikesempatan ini jugak, alia nak ucapkan berbilillion,trilion terima kasih kat kawan kawan yang banyak tolong diri ini..hanya Allah yang dapat membalasnya =')

Wassalam..

No comments: