Wednesday, 4 March 2015

"kesian kalish.."



Pada sabtu minggu lepas, Alia dapat berita sedih dan mengejutkan.. 
pak cik apang meninggal dunia.. Semua terkejut..sebab cik apang sihat jer..tak de sakit apa apa. Atok kata..masatu atok dapat panggilan dari bibik(makcik dlm bahasa jawa)ckap paman dah tak ada..masatu tengah malam..arwah tangah tengok tv..tiba tiba cik apang rebah..

Orang yang paling terkesan adalah atok. Khalish kecik lagi..dia paling rapat dengan cik apang..sebab khalish satu satunya anak cik apang. biasanya kalau kami balik kampung,Pagi pagi lagi cik apang dah datang rumah atok dengan khalish bagi ayam makan kat belakang..rumah cik apang dekat lah jugak  dengan rumah atok..tiap tiap pagi cik apang akan datang rumah atok bagi ayam makan. itu memang rutin harian sejak belum kahwin lagi.. sebelum cik apang meninggal dunia, cik apang jual semua ayam kampung yang dah tua.. Cik apang macam tahu tahu jer dia dah nak pergi.

masa cik apang kahwin semua orang gembira sangat..sebab cik apang dah berusia masa nak kahwin tu..kiranya dalam adik beradik ibu, cik apang yang paling lewat kahwin. Tapi kalau orang tengok rupanya tak nampak pon macam dah berusia,nampak muda daripada usianya. majlis kenduri kahwinnya sederhana je.. Itulah cik apang..orangnya bersederhana.. 

Haritu balik kampung..atok mintak tolong bersihkan bilik arwah cik apang.. Masa atok bukak almari baju tu nak kemas, atok cakap " apang..apang..ada baju lawa lawa tak nak pakai..asyik pakai baju yang sama jer.." memang cik apang bersederhana orangnya.. ingat lagi masa cik apang nak kahwin, kiteorang adik beradik balik kampung awal..sebab semua tak balik lagi.jadi ibu suruh balik awal tolong atok bersihkan rumah..lepastu cik apang bagi upah..hahah..

Khalish sangat sangat rapat dengan cik apang. Masa jenazah nak dikebumikan, Khalish menangis nak tengok ayah dia..atok yang dari tadi cuba tahan sebak pon jatuh jugak air mata..ini kali kedua atok kehilangan anak..

Semua orang terasa kehilangan..termasuklah sepupu sepupu khalish yang masih kecik ni..


Semoga Allah mengampunkan segala dosa cik apang sepanjang hayatnya.. In Shaa Allah..paman(panggilan pakcik dlm jawa) tenang kat sana..mak su ada bagitahu..maksu mimpikan arwah dalam satu rumah besar..cantik..kemas..tenang..maksu masuk dalam rumah paman tu..rasa selesa dan tenang sangat sampai tak nak keluar..mungkin itu petunjuk Allah kot..

Mati tu bila bila sahaja,tanpa perlu sebab , tk kenal usia, tak kira masa..beruntunglah orang yang dapat mengumpul bekalan amalan semasa hayatnya dengan sunguh sungguh..

Sama sama muhasabah hati..semoga khalish kuat..dan menjadi anak yang soleh..kakak sayang khalish macam adik sendiri..

Photobucket

No comments: