Thursday, 22 January 2015

lelaki soleh? wanita soleha?



perkongsian usrah Hijrah Haura heart emoticon
deep*
"Lelaki soleh mana ada bercinta sebelum kahwin.
Dorang semua bercinta lepas kahwin."
"Lelaki soleh mencari yg solehah"
"Wanita solehah tak mencari, tapi dicari."
Sungguhlah aku dah penat dengar tentang 'wanita solehah'
Bukan mudah melabel wanita solehah begitu, begini.
Bukan mudah.
Bagi aku, tak salah pun kalau dia pernah tersuka seseorang. Yang penting macam mana dia uruskan rasa tu. Terus hanyut atau cari ubatnya.Terus melagha, over melayan perasaan. ATAU Istikharah, mohon pada Dia.Musyawwarah dan mintak pendapat orang lain.Risik akhlak si dia.Gunakan orang tengah.Dan percepatkan urusan pernikahan.
Tak salah ada hati dengan seseorang. Jangan salahkan cinta. Cinta tak salah.
Yang salah adalah bermaksiat. Ramai yang berusaha keras untuk berubah menjadi lebih baik. Tetapi sekeras mana pun usaha, tetap akan tersungkur sekali dua.
Hingga kadang-kadang memaksa untuk terus rasa mengalah.
Bukan senang nak tinggalkan couple, rokok, video game, drama korea dan bermacam-macam perkara lagha dan haram. Namun percayalah,Allah yang campakkan rasa ingin berubah. Berusahalah hingga berjaya. Berdoalah kepada Allah. Mintalah kekuatan dariNya. Kerana Dia yang membolak balikkan hati manusia.
Dampingi orang-orang soleh/solehah dan beriman. Yang sentiasa mengajak kepada kebaikan. Nak berubah, bukan boleh berubah sorang-sorang bro!
Serigala pun tak berani makan kambing yang duduk dalam kumpulan.
Salam muhasabah sahabat fillah


Photobucket

No comments: