Saturday, 16 August 2014

Bersyukurlah anak MARA

Iissalamualaikum..Haii..Nin hao..anaeyoungseyoo..apa-apa jerlah..==' Sihat semua..Alhamdulillah..Beberapa hari yang lalu..result UPU baru jer release untuk lepasan asasi/matrikulasi/diploma/stpm..apapapon Tahniahh!!


Alhamdulillah..adik kembar alia, yana dapat tawaran ke UPM & USM.. both course Food Technology..dia memang minat sangat couse tu..i'm happy for her ^___^ Hope you'll be better than me. keep chasing you dream..Tahniah juga untuk best friends dunia akhirat alia..my awesome FNE..tahniah!! im proud of you guys.. bagi yang tak dapat apa-apa tawaran..jangan sedih-sedih.. Ada tu nanti rezeki..ingat perancangan Allah itu lagi hebat..lagi sweet..just keep praying..dear.. 


Then,yana pon ikut jejak alia juga masuk UNIKL dan terpaksa rela menolak tawaran IPTA..tapi yana bukan masuk UNIKL MIMET, but MICET course Chemical Engeneering in Food Technology..Food Tech again..hihi..ramai yang tanya kenapa masuk unikl..senang jer jawapannya MARA..

Bercakap pasal MARA, alia nak share pandangan peribadi seorang Anak MARA tentang betapa beruntungnya palajar-pelajar yang mendapat pinjaman pendidikan MARA ni..
just read this,
(i'm kopipasta dari FB beliau..hihi)

Pelajar tajaan MARA lebih ramai yg kurang rasa syukurnya.. bukan mahu meletakkan prasangka sumbang dalam isu ini, tapi rasa terpanggil untuk menyedarkan anak2 tajaan MARA ni supaya berpijak di bumi yang nyata dan wajib bersyukur dengan kemudahan pinjaman pelajaran yang diberikan.. tahukah anda hampir separuh dari jumlah yang anda pinjam melalui pinjaman pelajaran MARA adalah hanya semata-mata untuk elaun anda sahaja? Ya, untuk elaun sahaja.. Mari kita buat sedikit congakan dan matematik sekolah rendah, gambar yang dilampirkan kita jadikan sebagai contoh :
Butiran pinjaman pelajaran (3 tahun pengajian) :
a) Yuran = RM36,000 (3 tahun pengajian/RM6,000 per sem) 
b) Sara Hidup/Elaun = RM25,200 (RM700 x 12 bulan x 3 tahun)
c) Buku/Perkakas = RM1,800 (RM600 x 3 tahun)
d) Kertas Projek = RM450 (RM150 x 3 tahun)
e) Perkakas = RM300 (RM100 x 3 tahun)
f) Thesis = RM300 (sekali sepanjang pengajian)
Jumlah pinjaman = RM64,050.00
Jumlah yang masuk poket = RM28,050.00 (sara hidup + buku/perkakas + kertas projek + perkakas + thesis)
Jumlah yuran = RM36,000.00
Peratusan yuran dan wang masuk poket :
Yuran = (36,000 / 64,050) x 100 : 56.21%
Wang masuk poket = (28,050 / 64,050) x 100 : 43.79%
Berdasarkan kiraan mat jenin di atas, hampir separuh dari pinjaman digunakan untuk sara diri pelajar. Hampir separuh! Betapa beruntungnya pelajar tajaan MARA. Dan bertambah untungnya lagi pelajar tajaan MARA ni bila tamat je pengajian, pengurangan bayaran pinjaman diberikan pulak, malahan pihak MARA pula yang merayu semua pelajar tajaan mereka memohon pengurangan bayaran balik pinjaman, sampai buka booth dan iklan merata. Tapi anak2 tajaan MARA ni tah sedar ke tidak xtau la. Berikut adalah kadar pengurangan terkini berdasarkan CGPA masing2, ok dlm hal ni mgkin ramai pertikai, takpe ni yg aku dpt, korg call sendiri la k, sbb sblm ni memang lain, yang ni diperoleh melalui phone call dari kawalan kredit MARA last week :
CGPA 3.50 - 4.00 = bayar 15% dari jumlah pinjaman
CGPA 3.00 - 3.49 = bayar 20% dari jumlah pinjaman
CGPA 3.00 ke bawah = bayar 25% dari jumlah pinjaman
Katakan CGPA yg diperolehi selepas tamat pengajian adalah 3.30, ini bermakna jumlah yang perlu dibayar balik adalah :
RM64,050 x 20% = RM12,810
Ya, diskaun yg sgt hebat. Diskaun yg sgt menjadi rebutan oleh semua org dan juga yg diidamkan oleh mereka yg bukan bumiputera. Dan adakah kita sedar bayaran balik RM12,810 tu pun tak smpai jumlah keseluruhan elaun yang kita terima. Maknanya, MARA dah sponsor lebih dari RM15,000 elaun kita! Elaun yg kita guna untuk makan, sewa rumah, topup, petrol, dating, jimba dan jugak beli tiket tengok Panda nnt. Mengujakan lagi, keseluruhan yuran pengajian yg berjumlah RM36,000 tadi ditaja, disponsor, dicover, dibayor, dan disetelkan oleh MARA sepenuhnya bukannya dari kita.
Namun, hakikatnya, ramai pelajar yg mgeluh serba serbi xckup. Fasiliti disediakan xmemenuhi keperluan dan sentiasa berasa xckup dgn apa yg ada. Sedangkan perkara yg basic tu dah ada, dan perkara yg lain yg jarang-jarang digunakan pula dijadikan sbg penanda aras dan isu mentah untuk menghentam pihak pentadbiran. Menyedihkan, ada pula yang nak claim yuran2 tertentu yg dikatakan tidak berbaloi sedangkan klau dikira semula, sistem pembayaran adalah jenis pukal bukan kiraan jumlah kredit, klau dikira dari jumlah kredit, memang terlebih dari jumlah yg dah dipukalkan. Contoh, jumlah jam kredit utk graduate bg mamat di atas ni ialah 124 jam kredit. Jumlah yuran pengajian RM36,000. Katakan satu jam kredit RM300 (biasanya dlm range ni), 124 jam x RM300 = RM37,200. So, ada beza RM1,200. Free jer MARA blanje. Suruh blajar je pun. Bukan suruh berenang ulang-alik Malaysia-Sumatera tiap hari. Pun begitu, masih ramai jgk yg pertikai.
Bagi aku, ambillah konsep sedekah dan bersyukur. Kalau ade benarnya institusi yg terbabit menggelapkan wang pelajar, berbincanglah secara hemah, telus dan profesional. Kadang2 sebab darah muda kita ni, awal2 lagi kita dah maki pihak terbabit kalau mereka ada tercuai dalam pengurusan. Bukankah elok kalau teguran dilakukan secara peribadi atau dalaman? Kalau kita jaga aib orang, Insya'Allah aib kita akan terjaga, tapi klau kita buka aib org dan dedahkan sana sini sedangkn boleh je sembang elok2, maka bersedialah untuk Allah buka pula aib kita pada org.. mereka bukan sape2 pun, sebangsa kita, seagama Islam dgn kita, yakin dan pasti ada cara pnyelesaian yg lebih baik. Kalau betul duit yuran digelapkan, smuanya masuk ke dalam institusi kita juga, habis2 pusing org sebangsa kita juga, seagama kita. Niatkan untuk halalkan shj klau ada salah guna. Sebab sedekah kan salah satu saham akhirat untuk kita? Jadi, mudahkan?
Konsep bersyukur pula sgtla dituntut bagi pelajar tajaan MARA ni. Bukan semua pelajar dapat RM700 sebulan mcm aku (Alhamdulillah, syukur sgt!), dan bukan semua dapat tawaran pinjaman pelajaran MARA. Malah ada yg dapat duit bulan2 dari ibu-bapa lagi, duit elaun MARA langsung xberusik, haa klau ada yg mcm ni lebih menyimpan je duit tu, kurang2 habis blajar dah memang senang lenang. Xde la jadi mcm aku, kais pagi makan pagi kais malam makan malam. Bandingkan dgn mereka yg ambil pinjaman PTPTN. Rata-rata dpt lebih kurang dlm RM1,500 satu semester, RM1,500 bahagi 6 bulan bersamaan dengan RM250 sebulan. Sakit. Sakit sangat. RM250 hidup di KL. Dah habis belajar kene bayar full pulak, siap ada interest lg. Nak xnak kene score smpai CGPA 3.50 ke tas klau nak convert jd biasiswa. Sebab tu ramai antara mereka bekerja sambilan dan disebabkan kesempitan itu, mereka berjaya dalam pelajaran dan bersyukur dgn apa yg mereka dapat.
Moralisasinya, cuba muhasabah diri dulu. Jangan cepat tuding jari pada org lain. Cermin diri dulu. Beruntungkah kita? Masih juga ada yg xnak byr pinjaman pelajaran MARA, xtahula nak kata apa, sbb bayaran boleh dibuat serendah RM20 sebulan, kalah bil prepaid aku yg RM30 sebulan. Terima kasih MARA. Kalau la xde MARA ni, aku xtau la mane lagi tempat anak2 Melayu ni nk sambung belajar dgn elaun yg mcm tu skali. Cukup2 lah spin cerita, racun fkiran org, dan hentam sana sini. Ada baiknya kaji dulu. Duit2 ni utk generasi kita yg akan dtg juga. Kalau masih rasa ada lg wang yg dikatakan dah digelapkan tu anggap jela sedekah, sedekah tu besar manfaatnya. Utamakan hutang dlu, sebab itu yg akan menghalang kita masuk Syurga.
Apa yg tersurat adalah sekadar pandangan peribadi, dan mohon maaf andai ada yg teguris hati, tertampar hati dan tegigit jari. Buat semua pelajar tajaan MARA, belajar sungguh-sungguh, bukan mudah nak tempuh hari-hari mendatang sekarang, so jangan main-main k, dayung sudah di tangan, perahu sudah di air, tinggal nak usaha je. Aku pun bukanlah yang terbaik, tetapi aku cuba jadi yg terbaik sepanjang menjadi anak didikan MARA dan sentiasa bersyukur sbb aku bukan org senang. Selaras dengan tajuk, kurangkan marah dan MARA ke depan wahai bangsaku.
Beras kisar mudik ke hulu,
Tanak pulut santan durian;
Tak ada orang menyesal dahulu,
Banyak orang menyesal kemudian.
Tenanglah tenang air di laut,
Sampan kolek mudik ke tanjung,
Hati terkenang mulut menyebut,
Budi yang baik rasa nak junjung.
Pokok pinang pokok kelapa,
Buah durian sedapnya terasa,
Guru dan MARA jangan dilupa,
Pembela diri tinggalan bangsa.
# Terima kasih MARA. Terima kasih UniKL. Budi dan jasamu disanjung tinggi.


 Hah amik hang..punyalah..panjang lebaq..
Bila fikir-fikir , memang its the right decision sambung belajar kat UNIKL.. Jadi, bersyukurlah wahai anak anak MARA sekalian. Kurangkan kontroversi..tingkatkan prestasi!! jyyeeahhh!!

Wassalam..

*Nota kaki*
Maklumat kadar pengurangan yang latest mungkin boleh cari kat website MARA. Or call kawalan kredit Mara.
Photobucket

35 comments:

Wan Khairul said...

salam nak tnya ade beza ke peringkat kte study dgn jumlah % kne byr?? mksdnye cnth kalo ijazah dpt 3.40 cuma byr 20%, so kalo diploma or master dpt 3.40 gak ttp pki % yg sama or len??

yayashimano said...

saya pernah tanya pasal hal ini di MARA, tapi masa tu hanya pekerja front line yang jawab. dia pun tidak tahu berapa % jika untuk master dan phd. saya rasa apa yang dikatakan seperti dalam blog hanya untuk degree ke bawah. seperti cadangan owner blog, simpan je duit nanti bila habis study boleh mula bayar balik. kalau awak ambil master or phd, cuba apply juga MyBrain tau.

Amin Hifzul said...

salam... bleh sy tau.. adkah ni kadar pengurangan yang terbaru? bleh bg info mne dpt kadar pgurangan ni..

btw.. study kt unikl mne ni?huhu

Fadli Alawi said...

Kadar pengurangan yg baru brpe ye?

Majid Vijah said...

Do you need Personal Loan?
Business Cash Loan?
Unsecured Loan
Fast and Simple Loan?
Quick Application Process?
Approvals within 24-72 Hours?
No Hidden Fees Loan?
Funding in less than 1 Week?
Get unsecured working capital?
Contact Us At :majidvijahlending@gmail.com


LOAN SERVICES AVAILABLE INCLUDE:
================================
*Commercial Loans(RM500,000 - RM10,000,000)
*Personal Loans.(RM10,000 - RM100,000)
*Business Loans.(RM500,000 - RM10,000,000)
*Investments Loans.(RM500,000 - RM10,000,000)
*Development Loans.(RM1,000,000 Above)
*Acquisition Loans .(RM10,000,000 above)
*Construction loans.
*Business Loans And many More:

LOAN APPLICATION FORM:
=================
Full Name:................
Loan Amount Needed:.
Purpose of loan:.......
Loan Duration:..
Gender:.............
Marital status:....
Location:..........
Home Address:..
City:............
Country:......
Phone:..........
Mobile / Cell:....
Occupation:......
Monthly Income:....

Contact Us At :majidvijahlending@gmail.com

Majid Vijah said...

Do you need Personal Loan?
Business Cash Loan?
Unsecured Loan
Fast and Simple Loan?
Quick Application Process?
Approvals within 24-72 Hours?
No Hidden Fees Loan?
Funding in less than 1 Week?
Get unsecured working capital?
Contact Us At :majidvijahlending@gmail.com


LOAN SERVICES AVAILABLE INCLUDE:
================================
*Commercial Loans(RM500,000 - RM10,000,000)
*Personal Loans.(RM10,000 - RM100,000)
*Business Loans.(RM500,000 - RM10,000,000)
*Investments Loans.(RM500,000 - RM10,000,000)
*Development Loans.(RM1,000,000 Above)
*Acquisition Loans .(RM10,000,000 above)
*Construction loans.
*Business Loans And many More:

LOAN APPLICATION FORM:
=================
Full Name:................
Loan Amount Needed:.
Purpose of loan:.......
Loan Duration:..
Gender:.............
Marital status:....
Location:..........
Home Address:..
City:............
Country:......
Phone:..........
Mobile / Cell:....
Occupation:......
Monthly Income:....

Contact Us At :majidvijahlending@gmail.com

Ammar Ismail said...

Nak tanye pengurangan bayaran balik MARA tue yang latest ke? Untuk 2015 punye? Sekian...

najwa zainal said...

Salam sis saya nak tanya untuk degree intake september 2015 mara masih bagi loan dekat student unikl ke ?

najwa zainal said...

Awak apply loan mara jugak ke ?

najwa zainal said...

Awak apply loan mara jugak ke ?

Muhammad Azrul said...

sy nak tau kadar byaran balik pinjaman mara bg student unikl degree kdr byaran balik ikot pointer ke??

izyan nadhirah Aripin said...

syukur sangat dengan pinjaman mara nie ade diskaun...pinjam rm42920 dapat diskaun hanya bayar rm8584 sahaja.. tunggu keputusan utk result kdar pengurangan ada dalam 4 bulan.. tpi asyik cek online dia tulis pemohonan baru jew.. last2 dpt surat dari mara pengurangan berjaya...alhamdulilah sgt

NURUL ATIQAH said...

Tumpang tanye awk cek status pmhonan awk selama 4bulan ker dio asyik kuar pmohonan baru sblom awk dpt surat dari mara..sbb sy cek yg sy punya pon dia asyik keluar pmohonan baru..risau jgk nie..

izza hass said...

JANGAN RISAU, KALAU DAH BUAT PERMOHONAN CONVERSION A.K.A PENGURANGAN TU, NANTI DATANGLAH SURAT MAKLUMAN BERITAHU DAH BERJAYA DAPAT PENGURANGAN. MUNGKIN ANDA PUNYA LAMBAT SIKIT.

Achin Chin said...

Mmg cukup 700rm sebulan. Abes kalau yg dpt 595rm tu mcm mana pulak?😭

Qucai Zulkifli said...

rm595 tu diploma ke.??

Fakhriah Abu Bakar said...

Nak tanya. Adakah sistem yang dipakai tu masih sama?

Fakhriah Abu Bakar said...

Nak tanya. Adakah sistem yang dipakai tu masih sama?

Nizam M said...

Brapa jumlah nafkah yg perlu diberi utk anak tajaan unikl mara yg tinggal bersama keluarganya?

Nizam M said...

Brapa jumlah nafkah yg perlu diberi utk anak tajaan unikl mara yg tinggal bersama keluarganya?

Narsha Lee said...

Salam nak tanya, betul ke akan sampai surat makluman tu? Wlpn Jadual Pembayaran Balik Pinjaman MARA dah diterima, dan sy dikehendaki buat bayaran bulanan,so saya biarkan je ke macam mana?

nelly said...

Halo, saya Mrs Nelly mulia, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang menawarkan pinjaman pada tingkat bunga hanya 2%. kami menawarkan, pinjaman pribadi, kredit mobil, modal usaha, pinjaman pribadi dll untuk individu dan perusahaan yang dalam kesulitan keuangan di bawah persyaratan pinjaman yang jelas dan dan dimengerti. hubungi kami hari ini melalui email sehingga kami dapat memberikan persyaratan pinjaman dan kondisi: (nellyperious@gmail.com)

qusyairi mazlan said...

nice entry! really helpful.lol from me

Faizar Banjar said...

#Sentap

bella albert said...

Adakah anda sedang mencari pinjaman? anda berada di tempat yang tepat untuk penyelesaian pinjaman anda di sini! Global Finance Limited memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan 2%. sila hubungi kami melalui e-mel melalui (bellaalbert6@gmail.com)


DATA PERMOHONAN

1) Nama Penuh:
2) Negara:
3) Alamat:
4) Negeri:
5) Seks:
6) Status perkahwinan:
7) Pekerjaan:
8) Nombor telefon:
9) Kedudukan Semasa di tempat kerja:
10) Pendapatan bulanan:
11) Jumlah Pinjaman yang diperlukan:
12) Tempoh Pinjaman:
13) Tujuan pinjaman:
14) Agama:
15) Adakah anda memohon sebelum:
16) Tarikh lahir:
Terima kasih,

Cunson Hamilton Kathy said...

Halo, Saya cunson hamilton Katheren, saat ini tinggal di Texas, Amerika Serikat. Saya seprated kali ini dengan tiga anak-anak dan aku terjebak dalam situasi keuangan Mei 2015 dan saya perlu untuk membiayai dan membayar tagihan saya. Saya mencoba untuk mendapatkan pinjaman dari berbagai perusahaan pinjaman pribadi dan perusahaan tetapi tidak pernah dengan sukses, dan sebagian besar bank menolak kredit saya. Demi Allah, saya membaca sebuah artikel online dan saya memutuskan untuk mencoba, Pada awalnya saya sangat takut tapi saya mencoba memberikannya karena pada saat itu dalam hidup saya, saya tak akan kehilangan, jadi saya mengikuti arahan mereka dan melakukan aything saya diminta untuk melakukan sebelum pinjaman saya dapat diberikan, saya sangat takut pada saat itu, tapi aku bilang hari ini sebagai tuhan adalah saksi saya, saya sekarang seorang pemilik usaha kecil dan saya membayar kembali pinjaman saya di bunga yang lebih rendah dari 1,5% tanpa masalah, Percayalah dengan perusahaan ini saya jamin tidak akan menyesal, tidak ada pemeriksaan kredit, tidak ada co penandatangan dengan tingkat bunga hanya 1,5% dan pembayaran yang lebih baik rencana dan jadwal, silahkan hubungi Mr Dangote perusahaan pinjaman ( dangotegrouploandepartment@gmail.com). Dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini tapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk membiarkan orang tahu lebih banyak tentang dia dan Tuhan memberkati alsoi ingin lebih. Anda dapat menghubungi dia melalui email-nya.
dangotegrouploandepartment@gmail.com dan saya juga menyadari bahwa beberapa dari Anda mungkin berpikir itu adalah stres tapi tidak, saya tidak pernah scammed $ 5.000 yang membuat saya merasa ingin menyerah tapi hari ini semua berkat Allah Mahakuasa dan Mr Dangote. jadi hubungi saya di Cunsonhamilton342@gmail.com atau hubungi saya di nomor (682) 233-0439 untuk informasi, Nikmati

Laura Jacobs said...

Hello,
Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Jane Alison, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi hari ini kami melalui e-mel supaya kita boleh memberikan syarat-syarat pinjaman dan syarat-syarat kami di: (saintloanss@gmail.com)

ganet silva said...

Halo,

Salam untuk Anda dalam nama Tuhan. Nama saya Miss Ganet Silva, saya berusia 25 tahun, saya dari Amerika Serikat (U.S.A.), saya satu-satunya daugther almarhum Bapak / Ibu. Silva.

Saya tidak memiliki kerabat apapun sekarang aku bisa pergi ke, karena saya meninggalkan negara saya pada usia yang sangat muda untuk tinggal di africa, Nigeria justru untuk tinggal dengan ibuku yang mengelola SPBU ayah saya di nigeria

Orang tua saya memiliki 12 SPBU di Nigeria di mana pemerintah telah mengumpulkan mereka dari saya akan berakhir lisensi dan non pengirim pembayaran pajak.

Saya ingin kembali ke studi saya karena saya hanya dihadiri tahun pertama saya di universitas sebelum acara menyedihkan terjadi.

Saya dihubungi oleh Union Bank london plc bahwa sejumlah besar uang itu disimpan di bank di mana saya adalah nama penandatangan rekening, nama saya digunakan sebagai keluarga terdekat.

Jumlah yang dimaksud adalah $ 4000000000 (US dolar), bank memberitahu saya hari ini.

Tapi manajer bank mengatakan kepada saya bahwa sebelum saya bisa mendapatkan uang ini dari bank, saya akan harus membeli perubahan sertifikat kepemilikan yang biaya $ 1.250 dolar dan saya tidak memiliki jumlah tersebut dengan saya.

Jadi aku akan seperti Anda untuk membantu saya mentransfer uang ke account Anda dan dari itu Anda akan mengambil jumlah dari 40% maka Anda akan mengirimkan 60% sisa uang untuk informasi account yang diberikan kepada Anda.

Aku memberimu tawaran ini karena saya tidak punya pilihan lain kiri.


Salam
Nona Ganet Silva

gnetsilva3444@gmail.com

Hafiz Shuhaimi said...

Sama la .dh buat potongan ...xkluar lgi..ni jadual bayaran balik ..huhuhub...ptongaan kluar slama brapa bulan ya?

Hafiz Shuhaimi said...

.

ALoNa CintamaniszLite said...

Betul2...setuju sangat ngan artikel ni. Terima kasih MARA. Semoga MARA tidak diganggu gugat oleh mereka2 yg iri.

Maryann Alfredo said...

loan! loan!! loan!!!
Are you looking for a reputable and accredited private loan company who gives loans to life time opportunity. We provide all kinds of loan in a very quick and easy way, personal loan, car loan, Home Loan, Student Loan, Business Loan, investment loan, debt consolidation, and more. Have you been rejected by banks and other financial institutions? Do you need a consolidation loan or a mortgage? Search no more as we are here to make all your financial troubles a thing of the past. We loan funds out to individuals and businesses in need of financial assistance at the rate of 2%. No social security number required and no credit check required, 100% guaranteed. I want to use this medium to inform you that we render reliable and beneficiary assistance and we will be glad to offer you a loan.
So email us today at : (euchariadanielloanfirm@gmail.com) to apply now for a loan.

Maryann Alfredo said...

Adakah anda sedang mencari syarikat pinjaman peribadi yang berwibawa dan bertauliah yang memberikan pinjaman kepada peluang seumur hidup. Adakah anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? Mencari lagi kerana kami berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. Tiada nombor keselamatan sosial yang diperlukan dan tidak ada pemeriksaan kredit yang diperlukan, 100% dijamin. Saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan kami akan senang untuk menawarkan anda pinjaman.
Supaya e-mel kami hari ini di: (euchariadanielloanfirm@gmail.com) untuk memohon sekarang untuk pinjaman.

Roland Fredrick said...

Hai semua,

Saya adalah seorang pinjaman pemberi pinjaman swasta, boleh dipercayai, pemberi pinjaman boleh dipercayai; Saya memberi pinjaman kepada perniagaan dan individu pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan 2%. Jika anda menolak pinjaman oleh institusi kewangan bank untuk satu atau lebih sebab. Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, pinjaman gadai janji, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, hutang penyatuan pinjaman, pinjaman tidak bercagar dan modal teroka? Anda berada di tempat yang tepat untuk Solutions pinjaman anda Jika anda berminat dalam tawaran pinjaman, sila hubungi kami melalui e-mel: (rolandfredrickloaninsuranceplc@gmail.com)
Regards,

Encik Roland Fredrick..

Loan Offer said...


Adakah anda bosan dengan mencari pinjaman dan gadai janji dari bank? Adakah anda telah sentiasa ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain kerana kredit buruk? Adakah anda kehilangan rumah anda kerana kekangan kewangan? Global Lenders Inc adalah di sini untuk membebaskan anda daripada hutang. Untuk pertanyaan segera, anda boleh menghubungi kami melalui e-mel powerfinance7@gmail.com

BORANG PERMOHONAN
**********************
1) Nama penuh: .....
2) Seks: ........
3) Bilangan yang diperlukan pinjaman: ...
4) Tempoh pinjaman: ................
5) Negara: .......
6) Alamat rumah: ..
7) Nombor telefon bimbit: .....
8) Pekerjaan: ....
9) Pendapatan Bulanan: ......
10) Tarikh gaji: ....
11) Tujuan pinjaman itu; ...
12) Jika anda mendapat iklan kredit kami: ....
13) Cara e-mail address: ........

Menunggu jawapan segera anda.
Semoga Allah memberkati anda.
IBRAHIM MUSA
Power Services Financial Pvt.
Hubungi kami: powerfinance7@gmail.com