Sunday, 18 May 2014

143. The special day

  


143 tu apa?? I LOVE YOU..bukanlah..tapi I LOVE IBU..hihi 3/5 hari tu hari jadi ibu.. kakak tak dapat balik johor masa tu..cuti studyweek ni baru dapat balik.. entri hari ni memng khas untuk ibu.. pertama sekali, kakak nak ucapkan berjuta, berbillion, bertrilion terima kasih sangatttt kat ibu sebab sentiasa sabar  dengan karenah kami adik beradik. terima kasih sebab tak pernah jemu doakan kejayaan kami terima kasih atas segala kebaikan , ihsan, pengorbanan ibu selama ni..tak terkira banyaknya pengorbanan ibu pada kami.

kakak ingat lagi masa sekolah rendah dulu,ibu saanggup ulang alik 2 round setiap pagi hantar kakak, nana, tira, mimi pergi sekolah naik motor yang selalu rosak tu.. kakak ingat lagi masatu motor rosak kat tengah jalan..hujan pulak tu, abis basah semua..lepastu ibu, kakak,nana,tira berteduh kat tokong cina tu.kakak rasa dah banyak kali dah motor tu rosak kat tengah jalan..akhirnya balik jalan kaki.kenangan =) .paling kakak tak boleh lupa, ibu terjatuh motor masa hantar nana ngan tira pergi sekolah, masatu entah macammana ada lah sebuah kereta ni tak nampak agaknya sebab gelap teraksiden ngan motor ibu,nasib baik tak teruk..cuma jatuh jer..tapi kereta tu langsung tak berhenti minta maaf. rupanya yang bawak kereta tu ayah kepada budak lelaki kelas kakak. sejak tu kakak anti sikit ngan dia. tapi dari situ kakak belajar, kalau kita dah kaya nanti jangan sombong ngan orang miskin.jangan bongkak.faham!! Ibu selalu pesan kat kakak "esok kalau dah kerja,dah ada duit, jangan lupa kat atok, mak uda, maksu, makzah (semualah) yang selau belikan baju raya tuk korang, selalu sedekahkan duit" sampai sekarang kakak tak pernah lupa pesan ibu tu. kakak ingat lagi, masa kita gi sungai kat belakang rumah nak tangkap ikan untuk buat lauk. Nana terjatuh kat sungai.ibu cemas sangat masatu,ibu jerit panggil ayah..tapi ibu tak pikir apa..ibu terus turun amik nana..

kakak ingat lagi, masa ibu sakit.masa tu kakak form 4..lama jugak ibu sakit. berbulan-bulan.. tak de selera nak makan..tak boleh tidur..bila kakak cerita apa2x kat ibu masatu ,ibu macam tak nak dengar. ibu jadi lain.. kadang2x kakak nangis jugak sorang-sorang..takut..takut ibu pergi dulu.. Tiap kali kakak lepas solat, ibu masuk bilik kakak pesan kat kakak suruh doakan ibu cepat sembuh. masa tu ada hari terbuka.walaupun ibu sakit, ibu still datang jugak ambil report card.

kakak ingat lagi masa zaman kecik-kecik, degil-degil lagi masatu,,kakak ngan adik2x selalu main masak-masak kat rumah orang..bila tengahari jer lapar.cepat-cepat balik rumah nak makan..tak pasal2x pingan pecah banyak sebab berebut nak makan. pastu ibu marah,ibu suruh makan guna daun pisang..kelakar sangat bila teringat.

kakak ingat lagi, masa kakak dengan nana dapat 8A PMR, ibu buat pulut kuning. pastu ayah tanya kakak nak bagi kat kawan kakak yang mana..pastu ayah hantar kat semua rumah kawan kakak tu bagi pulut kuning.Pastu bila dapat tawaran masuk asrama sekolah sains, ayah tanya,nak masuk ke? kakak tak tahu. Ibu kata,kakak ngan nana ni lembut sikit orangnya,bergaduh ngan kawan pon sampai nangis-nangis, boleh ke masuk asrama? ibu je yang kenal anak dia macam mana.

Kakak ingat lagi,dulu kalu susah nak bangun pagi,ibu akan urut-urut ibu jari kaki kakak suruh bangun..tapi sekarang bila dah duduk jauh kat asrama,dah tak de lagi..kakak ingat lagi, masa kat matrik, kakak selalu bussy belajar..belajar..bila kakak balik pun kakak tak pun tolong ibu buat kuih nak hantar gi surau..alasannya sibuk buat assignment.pastu ayah bagi tahu, ibu tunggu kakak ngan nana balik baru boleh buat kuih raya. Masa tu memang terharu..T T

lepas habis SPM, kakak dapat tawaran UPM ngan Matrik..kakak nak sangat msuk UPM. tapi, ibu ngan ayah suruh kakak masuk matrik sebb dekat..lagi satu sebab kakak ngan nana boleh belajar tempat yang sama..masatu sebenarnya, kakak frust sangat bila masuk matrik..bagi kakak,kakak masuk matrik sebab ibu ngan ayah yang suruh bukan sebb kakak yg nak..jadi kakak selalu memberontak masa mula2x masuk matrik.kakak selalu salahkan ibu ngan ayah..sampai kakak nak berhenti nak ambil STPM. Masa mula-mula masuk matrik,kakak ada masalah ngan classmate kakak.. kakak disisihkan..(maklumlah budak kampung jer) ibu sampai suruh berubat ngan ustaz kat kampung .sampai macamtu sekali ibu risau. tu dulu, masa sem satu benci matrik,tapi sekarang, matriklah tempat yang mendewasakan kakak. kakak jumpa kawan-kawan yang selalu bantu kakak terutamanya hal2x agama.daripada dulu kakak jarang baca quran ,sampailah sekarang tak boleh kalau tak baca quran..kalau dulu keluar rumah tak pernah kisah pasal aurat, sekarang Alhamdulillah..ni semua berkat doa ibu..

ibu,kalau nak coretkan pengorbanan ibu pada kami, tak kan pernah berakhirnya coretan tu..setiap saat, setiap helaan hembusan nafas ibu adalah rahmat bagi kami..

Ibu, kami anak-anak ibu;

kakak, NURALIA AZMIRA
nana, NURLIYANA AZMIRA
tira, NURATHIRA AZMIRA
mimi, AIMI AFIQAH
iman, M.AMIRUL IMAN
ain, NURUL AIN

nak mintak ampun,sebb kami tahu sepanjang ibu membesarkan kami, kami banyak buat ibu tersinggung hati,banyak buat dosa pada ibu,banyak sakitkan hati ibu,banyak tak dengar cakap ibu.
kami minta ampun..doakan anak-anak ibu ni menjadi anak yang soleh dan solehah di dunia dan di akhirat..
semoga ibu dipanjangkan umur dalam rahmat Allah..serta diberi kesihatan yang baik..serta dikurniakan nikmat iman yang sentiasa bertambah..amin~

kami sayyyyaaaannnnggggg iiibbbuuuuuuuuu 143!! =)

wassalam

Photobucket

No comments: